تاریخ : شنبه 9 شهريور 1392
نویسنده : Mehrshad

همه چیز در مورد دنیا همه چیز در مورد دنیای تصاویر سه بعدی

در سال ۱۸۳۸ میلادی، “چارلز ویت استون” برای نخستین بار نحوه تولید تصاویر سه بعدی را به جهانیان معرفی کرد، فرآیندی که انسانها را موفق به مشاهده ۳ جهت جغرافیایی بر روی تصاویر دو بعدی و البته روکش شده می کرد. به قول امروزی ها، این روند باعث شد تا “آواتار” به جای یکسری تصاویر براق رنگی و البته بی روح، مثل یک تصویر ذهنی رویاپردازانه به نظر برسد که انسان را به فضایی جذاب و خارق العاده فرو می برد.
فضای تصاویر سه بعدی از زمانی که آقای ویت استون اولین شهر فرنگ سه بعدی جهان را برای تماشای عکس های ثابت به صورت تمام نما و سه بعدی عرضه کرد، سرگذشتی بسیار پر فراز و نشیب داشته است. امروزه ما عینک های مخصوصی به چشم می زنیم و یا از ابزار خاصی بهره می گیریم و از فیلم ها، سریال ها و بازی های سه بعدی لذت می بریم و غرق در هیجان می شویم.
ممکن است برای برخی از مردم دیدن تصاویر معمولی کافی به نظر برسد اما خیلی های دیگر – مثل من و شما – کنجکاو هستند تا بفهمند که “پاندورا” الهه افسانه های یونان چگونه دوباره در پرده سینما زنده شد و یا فیلم “ترون” والت دیزنی چگونه آنها را به یک دنیای درخشان برده است. جواب این سوالات سهل و ممتنع است، یعنی بسته به سوال کننده یا موضوعی که دنبال آن می گردد، می تواند بسیار ساده و یا بسیار پیچیده باشد.
خب؛ تصاویر سه بعدی چطور تهیه می شوند؟ چه تفاوتی میان روش برجسته سازی تصاویر و سه بعدی سازی مغناطیسی وجود دارد؟ آینده تصاویر سه بعدی و وسایل مرتبط با آن چگونه خواهد بود؟ برای پاسخ به این سوالات بهتر است ابتدا نگاهی کوتاه به نحوه عملکرد این فناوری در حال حاضر داشته باشیم؛ البته در کنار تصاویر جذاب و شیرین از اولین عکس هاس سه بعدی تاریخ.

وقتی درباره فناوری ۳ بعدی صحبت می کنیم، از چه صحبت می کنیم؟
اول از همه باید خودتان را برای رویارویی با یک فهرست اصطلاحات عجیب و غریب و لغات جدید آماده کنید، البته این تازه ابتدای راه است! علم تصویر سازی سه بعدی در واقع اشاره ای مستقیم به‌ قدرت چشم و مغز انسان در خلق یک اثر در سه جهت جغرافیایی دارد. چشم‌های انسان تقریبا بین ۵۰ تا ۷۵ میلی‌متر با یکدیگر فاصله دارند که همین مساله باعث می‌شود تا هر کدام از چشم‌ها بخش متفاوتی از محیط پیرامون خود را مشاهده کنند. این مساله را قبول ندارید؟! خب، یک خودکار یا هر چیز باریک دیگری را بردارید و جلوی چشمان خود بگیرید. حالا یکی از چشم‌هایتان را ببندید. حالا جای چشم بسته و باز را عوض کنید. خب؛ به من ایمان آوردید؟!
بله؛ شاید هر دو تصویری که می‌بینید بسیار شبیه به هم باشند اما در جزئیات با یکدیگر متفاوتند. همین تفاوت به ظاهر کوچک وقتی وارد مغز شما می‌شود، تحت تاثیر پردازش سریع مغز برای تشخیص تفاوت‌های کلی قرار می‌گیرد که این تفاوت‌ها همان فناوری سه بعدی است. ذاتا مغز انسان این واقعیت را از محیط پیرامون دریافت کند که شما دو نمای مختلف از یک شی ثابت را در یک زمان مشاهده کره‌اید. این فرآیند دقیقا همان چیزی است که فناوری سه بعدی مدرن به دنبال بازسازی و اجرای مشابه آن است. تمام این عینک‌های به ظاهر احمقانه و پروژکتورهای با نور نقره‌ای که خنده‌دار به نظر می‌رسند، همه برای این طراحی شده‌اند که به چشم و مغز شما بقبولانند که در حال دریافت دو نمای متفاوت از یک تصویر واحد هستند. برای مغز شما بسیار ساده است که این تفاوت کلی میان دو تصویر را تداعی کند، مغز انسان به طور خودکار همه زوایا و فاصله ها را در این تصاویر بر روی هم منطبق می‌کند. بخش سخت ماجرا اینجاست که دوربینی طراحی کنیم که بتواند دقیقا مشابه این کار را انجام دهد؛ یعنی این تک تصاویر را به تک چشم‌های شما منتقل کند بدون آنکه تاثیرات تصویر را حذف کند.

فیلم‌های ۳ بعدی
صنعت فیلم یکی از پیشتازان استفاده از فناوری سه بعدی است که البته در این زمینه باید سپاسگذارهزینه‌های فراوانی که توسط تهیه‌کنندگان صرف شده و همچنین جسارت استفاده از این روش جدید از سوی کارگردانان باشیم. به طور کلی برای دستیابی به تصاویر سه بعدی در فیلم‌ها می‌توان از دو روش استفاده کرد: عینک‌های مغناطیسی و برجسته‌سازی تصاویر.
برجسته سازی یک روش فانتزی است که در آن از عینک‌های آبی و قرمز برای دیدن فیلم استفاده می‌کنیم. با پخش تصاویر به صورت دو رنگ – یعنی همان قرمز و آبی – از پروژکتور، هر چشم یک نمای جداگانه را دریافت می‌کند و مغز شما هم هر کدام از نماهای سه بعدی را کنار هم قرار می‌دهد. البته از رنگ‌های دیگر هم به شرط جداسازی بر روی صفحه نمایش می‌توان استفاده کرد. این روش ، اجازه دریافت همه طیف‌های رنگی را نمی‌دهد و چیزی شبیه یک شبح را تولید می‌کند و یا نهایتا چند تصویر ادغام شده و فرورفته در یکدیگر را تحویل مخاطب می‌دهد. در مجموع این روش شفافیت و لذت لازم را برای مخاطب ایجتد نمی‌کند. اما روشی که امروز بسیار متداول است، استفاده از عینک‌های مغناطیسی است که از خاصیت قطبی شدن نور به صورت الکتریکی بهره می‌برد. مثلا، یک تصویر می‌تواند در جهت افقی نمایش داده شود، در حالی که تصویر بعدی در جهت عمودی دیده شود. این عینک‌ها باعث می‌شوند تا تصویر افقی در یک چشم و تصویر عمودی در چشم دیگر دیده شود و نهایتا فضای سه بعدی شکل گیرد. ایراد اصلی این روش این است که مجبور هستید تا سرتان را مثل یک چوب خشک مستقیم و بدون حرکت نگه دارید؛ جون کج کردن سرتان باعث میشود تا امواج به صورت درهم و نامنظم به چشمان شما برسند و تاثیرات رنگ‌ها و نما‌ی سه بعدی را مخدوش کنند که این موضوع اصلا خوشایند نیست.
خب؛ پس برای حل این مشکل دست به دامن چند حقه زیرکانه شویم! برای این کار، فیلم‌های سه بعدی امروزه، از مغناطیس دورانی استفاده می‌کنند؛ یعنی فیلم در دو حالت گردش مختلف به نمایش در‌می آید. این مساله باعث می‌شود تا عینک این دورانهای متضاد و خلاف جهت را که یکی در جهت ساعت گرد در یک چشم و دیگری در جهت پادساعت گرد در دیگری مشاهده شود، از هم جدا و تفکیک کند و تصویر را به نمایش بگذارد. حالا شما می‌توانید سرتان را کج کنید و یا حتی روی شانه نفر کناریتان بگذارید بدون اینکه مانعی در تماشای فیلم برای شما ایجاد شود.

تلوزیون‌های ۳ بعدی
استفاده از این روش برای سینمای خانگی هم امکان پذیر است، اما شما برای دستیابی به آن باید دستتان را مقداری در جیب فرو برده و به فکر شمردن اسکناس باشید! در فیلم‌های سینمایی از صفحه‌های نمایش مخصوص روکش شده نقره‌ استفاده می‌کنند که بهترین بازتاب نور را به چشمان مخاطب می‌رسانند اما متاسفانه تلوزیون شما این ویژگی مهم را ندارد. با این حال، دو روش برای نمایش تصاویر سه بعدی در خانه وجود دارد: روش فعال و روش غیر فعال.
متداولترین روش، روش فعال در سه بعدی سازی است که نیاز به عینک الکترونیکی مخصوص دارد. این عینک با تلوزیون شما هماهنگ شده و به صورت همزمان و فعال، نماهای فیلم را در برابر چشم‌های شما باز و بسته می‌کند و به این ترتیب در زمانهای مختلف تنها به یک چشم اجازه می‌دهد تا تصویررا مشاهده کند. این موضوع البته چنان با سرعت اتفاق می‌افتد که بسختی توسط انسان قابل تشخیص است. علت استفاده از این لنزهای ویژه، به روز رسانی سیگنال‌های تصویری تلوزیون در کسری از ثانیه است؛ چرا که تلوزیون های با قدرت پخش تصاویر سه بعدی دارای به روز رسانی سیگنال بسیار بالایی هستند که باعث می‌شود تا تصاویر به صورت بسیار وسیع و پشت سر هم بارگذاری و به نمایش گذاشته می‌شوند. عینک هم کمک می‌کند تا شما به جای مشاهده چندین تصویر مختلف که پشت سر هم به نمایش در می‌آیند، فقط یک تصویر ثابت را ببینید.
روش غیر فعال اگر چه کمتر متداول است اما به واقعیت سه بعدی بیشتر نزدیک است. این تلوزیون‌ها یک صفحه نمایش نازک و عدسی مانند بر روی صفحه اصلی خود دارند این صفحه نمایش از یک سری لایه‌های بسیار نازک و ظریف مغناطیسی تشکیل شده که نماهای متفاوتی از صفحه نمایش اصلی را به هر کدام از چشم‌های شما منتقل می‌کند. این روش به دلیل عدم نیازبه عینک‌های گرانقیمت، ارزانتر از روش غیر فعال است. اما در مقابل، کیفیت مشاهده فیلم را کاهش می‌دهد. به هر حال، از قدیم الایام گفته‌اند که هر چقدر پول بدهی، همانقدر هم آش می‌خوری.3D 400px-Plastic_3D_glasses
به طور کلی هر چشم تنها نیمی از صفحه نمایش را در یک زمان ثابت مشاهده می‌کند. به عنوان مثال، اگر صفحه نمایش ۱۰۰ پیکسل باشد، ۵۰ پیکسل آن توسط جریان مغناطیسی به چشم چپ و ۵۰ پیکسل دیگر آن به چشم راست فرستاده می‌شود. پس از این فرآیند، مغز شما هر دو تصویر را در کنار هم قرار می‌دهد و یک تصویر کامل ۱۰۰ پیکسلی را برای شما به نمایش می‌گذارد.

دوربین‌های سه بعدی
در زمینه فناوری سه بعدی، خلاقیتهای زیادی را می‌توان ارائه کرد. برای دریافت تصاویر که این ویژگی را داشته باشند، در ابتدا نیز دو زاویه نمایش متفاوت از یک صحنه فیلم را داریم. برای همین فیلم‌سازان مجبورند تا با ۳ زاویه‌ای کردن فاصله دوربین‌ها از یکدیگر، مطمئن شوند که لنز‌ها بر روی همان شیء متمرکز شده‌اند. آنها همچنین باید حرکت کنند و یا هماهنگی اشیا با دوربین را بررسی و هدایت کنند. برای تهیه صحنه‌های بسته یا اصطلاحا کلوزآپ به صورت سه بعدی هم که جایگاه ویژه‌ای در هنر سینمای مدرن دارند، باید بسیار زحمت کشید و واقعا عرق ریخت؛ چرا که دوربین‌ها باید به طرز خارق العاده‌ای به هم نزدیک باشند تا بتوانند زاویه چشمان شما را شبیه‌سازی کنند. برای حل این مشکل، فیلم‌بردار‌ها معمولا سر دوربین‌ها کلاه می گذارند و از حقه آینه استفاده می‌کنند.
در این روش، تصویری که توسط یک دوربین ثبت شده، به وسیله یک آینه کوچک که در داخل آن جاسازی شده است، به دوربین دوم منتقل می شود تا این تصویر در آنجا هم ثبت شود. اگر آینه تمیز باشد و مشکلی در زمینه انعکاس نور نداشته باشد، منجر به ارائه یک کلوزآپ سه بعدی و حرفه ای می شود. واقعا جای عباس کیارستمی در اینجا خالی است تا یک فیلم پر از کلوزآپ های منحصر به فرد سه بعدی کمک بگیرد! .

انیمیشن های سه بعدی:
خب؛ تا اینجا با نحوه نمایش تصاویر سه بعدی آشنا شدیم، اما میان این کار و تهیه انیمیشن‌های‌سه بعدی یک تفاوت مشخص وجود دارد و آن هم مجددا به نحوه استفاده از نحوه استفاده از فناوری‌های پیشرفته در محاسبات هندسی برمی گردد.به عنوان مثال: برای تهیه یک انیمیشن سه بعدی مثل “Toy Story3″ طراحان از هر فریم دو نسخه تهیه می‌کنند که هر کدام برای یکی از چشمان شماست. از آنجایی که فیلم‌هایی که توسط رایانه طراحی می شوند، نیازی به دوربین ندارند بسیار راحتتر می توان تصاویر منطبق بر یک زمان خاص را بدون ایجاد خطا و اشتباه تولید کرد. البته این مسئله را هم باید در نظر گرفت که استفاده از این روش احتیاج به صرف زمان زیاد و کار بسیار مداوم و خسته کننده برای رسیدن به نتیجه مطلوب دارد. از همین روش می توان برای ساخت یک بازی رایانه‌ای به صورت سه بعدی هم استفاده کرد؛ با این تفاوت که بازی پیچیدگی‌های مخصوص به خود را دارد. مثلا فیلم ها و سریال ها از قبل ضبط می شوند و بر روی نماهای ثابت تنظیم شده اند و شما نمی توانید هنگام تماشای فیلم زاویه دوربین را تغییر دهید و یا بر روی شی خاصی زوم کنید؛ مسئله ای که در بازی های کامپیوتری امکان ان به شما داده می شود. این موضوع کار را کمی برای طراحان سخت می کند و آنها مجبور هستند تا نما های مختلفی را از صحنه های متفاوت را تهیه کنند تا کاربر بتواند براحتی هر زاویه ای را که مایل بود، امتحان کند و از بازی لذت ببرد.

 
 

 

۱ دیدگاه ی تصاویر سه بعدی


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ : شنبه 9 شهريور 1392
نویسنده : Mehrshad
شهاب سنگ
  Meteorite

شهاب سنگها تکه هایی (عموما"سرگردان )جدا شده از سیارکها،ماه،مریخ وحتی شاید دنباله داران با وزنهای بین چند گرم تا چندین تن هستند که از فضا به زمین می افتند . این اجرام تا زمانی که در فضا سرگردان باشند شهاب واره نامیده شده و وقتی که یکی از آنها به جو زمین برخورد می کند معمولا" در ارتفاع های بین 120 تا 90 کیلومتری سطح زمین درخشش مختصری یا ردی درخشان زود گذز  ایجاد می کند که شخانه یا شهاب نام می گیرد. شهاب سنگهای بسیار بزرگ که سیارکهایی کوچکند هنگام برخورد با زمین منفجر می شوند وحفره هایی به نام دهانه های برخوردی پدید می آورند.سقوط آنها ممکن است با ظهور آتشگوی وسپس موج انفجار همراه باشد.به ندرت نیز برخورد آنها چنان انفجار آمیز است که سیر تاریخ زمین را دگرگون می سازد.در سالهای اخیر شهابسنگها ودهانه های  برخوردی به سبب کشف غرابت ایریدیومی موجود در میان رسوبات مرزی کرتاسه- ترشیاری در کانون توجهات قرار گرفته اند.احتمالا" ۶۵ میلیون سال پیش یک شهابسنگ بزرگ (یا هسته یک دنباله دار)در محلی که اکنون شبه جزیره یوکاتان نامیده می شود با سطح زمین برخورد کرد ودهانه بزرگی به قطر ۱۸۰ کیلومتر پدید آورد.

برخی شهابسنگها شبیه سنگهای آتشفشانی زمین هستند.برخی دیگر شبیه آلیاژ آهن - نیکلی هستند که طبق باورهای امروزین هسته زمین را می سازند با این وجود بسیاری دیگر به هیچ چیز زمینی شباهت ندارند وممکن است بازمانده ماده اولیه ای باشند که منظوه شمسی از آن پدید آمد.بررسی این شهابسنگهای آغازین در آزمایشگاه ،دانشمندان را قادر می سازد تا با بخشی از غبار اختری که منظومه شمسی از جمله خورشید،زمین وحتی خود آدمی از آن پدید آمد کارکنند.این اجرام نمونه ای از بخش های دست نایافتنی منظومه شمسی هستند که احتمالا" هیچگاه هدف بازدید فضانوردان نخواهند بود زیرا هزینه چنین سفرهای اکتشافی بسیار گزاف است.

شهابسنگها را معمولا" به نام  محلی که هنگام سقوط در آن حوالی دیده شده ویا محل یافتن  آنها می نامند.سقوط شهابسنگها در برخی موارد شامل هزاران قطعه سنگ یا آهن است که وزن همه آنها به چندین تن می رسد ومعمولا" در نواحی وسیعی توزیع می شوند.چنین مواردی را بارش شهاب سنگی می نامند.قطعه قطعه شدن شهابسنگهای بزرگ ناشی از  اثرات حرارتی و فشاری جو زمین است.

شهاب سنگها به سه دسته زیر تقسیم می شوند:

      سنگی: که عموما" از جنس سیلیکات بوده ومانند صخره های زمینی هستند. یافتن شهابسنگ های سنگی مشکل تر است. زیرا از سیلیکات هایی مانند سیلیکات ها ی سنگ های زمینی تشکیل شده اند. گونه ای از این شهابسنگها یعنی شهابسنگهای سنگی یوکریت به احتمال بسیار قوی از سیارک وستا که یکی از شناخته شده ترین سیارک ها است کنده شده اند.

شهابسنگ های سنگی به دو نوع کندریت و آکندریت تقسیم می شوند. شهابسنگ های که دارای دانه های کندرول هستند کندریت و آنهایی را که فاقد کندرول باشند را آکندریت می نامند. 


       سنگی آهنی : که تقریبا" مقدار آهن وسیلیکات آنها به یک اندازه است تعداد شهاب سنگهای یافت شده از این گروه نسبت به بقیه کمتر است. در آنها بلورهای سنگی در زمینه فلز دیده می شود و در مواردی سنگ و فلز با هم مخلوط شده اند.

     آهنی:سنگهایی که بطورکلی از نیکل و آهن تشکیل شده اند.این سنگها با توجه به نسبت این دو عنصر دارای چند زیر رده می باشد. شهابسنگ های آهنی بسیار کم در معرض هوازدگی قرار می گیرند. بنابر این چندین سال هم که از سقوطشان بگذرد باز هم شکل اولیه خود را حفظ می کنند. ولی شهابسنگ های سنگی را پس از چند سال به دشواری می توان از سنگ های زمینی تمیز داد.


بیشتر شهابسنگها نشانه هایی از  حرارت  وفشار های خاصی دارند وعقیده بر این است که تکه های اجرام بزرگتری مانند سیارکها بوده اند.گرچه شهابسنگهای مریخی و شهابسنگهای ماه هم شناسایی شده اند. مشاهدات طیفی از مدارک چنین عقیده هایی به حساب می آیند. این سنگها بر اثر برخوردهای فضایی شدید با سطح ماه یا مریخ به فضا پرتاب می شوند و پس از مدتی سرگردانی به دام گرانش زمین می افتند. تاکنون بیش از 30 شهابسنگ مریخی پیدا شده است. از آنجا که انسان هنوز ماموریت رفت و برگشتی به مریخ انجام نداده است تا نمونه هایی را به زمین بیاورد این سنگها تنها نمونه های مریخ روی زمین اند.

شهابسنگها از دید دیگری هم تقسیم می شوند:شهابسنگهای سقوط عینی یا Falls  که زمان سقوط مشاهده شده وپس از زمان کمی یافت می شوند  و شهابسنگهای یافته یا Finds   که مدت زمان زیادی پس از سقوط یافت می شوند.

شهابسنگهای سنگی بیشتر از دسته اول هستند بنابراین عقیده بر این است که عمده شهابسنگهای یافت شده  از این دسته باشند.شهاب سنگهای آهنی بیشتر از  دسته دوم هستند چراکه این سنگها تامدت زمانهای مدیدی پس از سقوط فرسوده وهوازده نمی شوند .

شهاب سنگهادارای ارزش بسیار هستند هم از دید دارندگان کلکسیون شهاب سنگ وهم از دید افراد متخصصی که روی منشا ء ومواد تشکیل دهنده آنها کار می کنند.هرچند مدتی چنین سنگهایی با زمین برخورد می کنند والبته بسیاری از آنها شاید هیچ وقت به دست انسانها نیافتند.

شهابسنگها به طور تصادفی در همه جای زمین از مناطق گرم استوایی تا مناطق سرد قطبی سقوط می کنند و جایی از سیاره میزبان بهتری برای آنها نیست. اما در پهنه یخزده و سفید پوش مناطق قطبی شهابسنگها را راحت تر از هر کجای دیگر می توان شناسایی کرد. چون در این مناطق بجز سنگ های آسمانی اغلب نشانی از سنگ دیگری نیست و جستجو گران آنها را می توانند از دوردست به خوبی شناسایی کنند. همچنین کویرهای شنی و صحراهای بسیار خشک نیز مانند صحرای آفریقا میزبانان بسیار خوبی برای شهابسنگ ها می باشند.

اگر ناظر سقوط یک شهاب سنگ را در چند صد متری خود ببیند احتمالا"نخواهد توانست آن را پیدا کند وآنهایی که به طور اتفاقی به ساختمانها یا خود رو ها می خورند آشکارا استثنایی هستند.سابقه موثقی از مرگ افراد بر اثر سقوط شهاب سنگ وجود ندارد هر چند شهاب سنگ ناخلایت در مصر هنگام سقوط در سال 1911 میلادی سگی را کشت.

طبق پیش بینی آماری به ازای هر سه شهاب سنگ که نزدیک قطبین سقوط می کنند،چهار سنگ نیز نزدیک به استوا می افتند،زیرا تمرکز گرانشی شهاب سنگها را به سوی نواحی استوایی سوق می دهد.

شهاب سنگها در تمام ساعات شبانه روز سقوط می کنند اما شمار آنها در بعد از ظهروشامگاه بیشتر است.زیرا هنگام چرخش زمین ،نیمکره ای که در آن زمان محلی از ظهر تا نیمه شب است با اجرامی مواجه است که در گردش مداری به دور خورشید از روبرو به زمین نزدیک می شوند. در این مواقع آنها آسانتر در میدان گرانش زمین به دام می افتند.بر عکس این اجرام از نیمکره ای که در آن زمان محلی از نیمه شب تا ظهر است دور می شوند.پس احتمال آنکه در میدان گرانشی زمین به دام بیافتند ضعیف است.بیشتر اجرام منظومه شمسی در همان جهت زمین بدور خورشید می گردند بنابراین هنگام مواجهه،اختلاف سرعت با زمین اندک است،یعنی فقط در حد چند کیلومتر در ثانیه.هر چه سرعت مواجهه کمتر باشد بخت آنکه جسم هنگام سقوط در جو زمین نسوزد و سالم به سطح زمین برسد بیشتر است.اجرام نادری که در جهت مخالف زمین بدور خورشید می گردند  احتمالا" یکراست به نیمکره ای که زمان محلی آن از نیمه شب تا ظهر است می خورند. در این رویا رویی ،سرعت نسبی زمین وجسم می تواند به 70 کیلومتر در ثانیه برسد.این اجرام با چنین سرعتی بخت ناچیزی برای بقاء دارند ودر جو می سوزند.

 

                                              شهاب سنگها چگونه بر زمین می افتند؟

شهاسنگها تا قبل از اینکه بر زمین سقوط کنند شهابواره نامیده می شوند.سرعت شهابواره ها هنگام مواجهه با زمین همواره از 2/11 کیلومتر در ثانیه(سرعت گریز از میدان گرانش زمین)بیشتر است.این مقدار تقریبا" 40 برابر  سرعت صوت است.وقتی شهابواره در ارتفاع 100-120 کیلومتر  است اصطکاک جوی چنان آن را داغ می کند که آتشگویی درخشان پدید می آورد.آنچه از این پس روی می دهد به سرعت،جرم،وسستی ماده شهابواره بستگی دارد.اجرام خیلی کوچک می سوزند وشهاب نام می گیرند.اما ریزترین آنها سالم می مانند وخرده شهابسنگ نامیده می شوند.شهابواره های سست بنیان نرسیده به ارتفاع 80یا90کیلومتری از هم می پاشند ودنباله هایی چندگانه برجای می گذارند.اجرام سختی که بیش از حدود10گرم وزن دارندتولید آتش گویی میکنندوممکن است بخشی از آنها تا ارتفاعات پایین تر دوام بیاورند.اجرام بزرگ تر آتشگویهایی می آفرینند که گاه به درخشانی خورشید اند.

هنگام عبور از میان جو گرداگرد شهابواره های کوچک تر از یک متر غلافی از گاز های ملتهب شکل می گیرد که قطر آن گاه تا 200متر هم میرسد.این غلاف براثر اصطکاک جوی که سطح شهابواره را ذوب وتبخیر میکندونیز عبور جسم از میان جو که به هوای اطراف بار الکتریکی میدهد پدید می آید.تمام گرمای حاصل حین ذوب وتبخیر از شهابواره دور میشود ودرون آن سرد باقی می ماند .با نفوذ شهابواره به ارتفاعات پایین تر،هوای چگال تر از شتاب آن میکاهد.اگر جسم تا سرعت های فروصوت سالم بماند آتشگوی اطراف آن خاموش می شود و باقیمانده تحت نیروی گرانش سقوط میکندوشهابسنگ نام میگیرد بقایای آخرین ماده مذاب روی سطح جسم جامد می شود ولایه ی نازک و معمولا" سیاهرنگ موسوم به لعاب سوختهمی سازد.یک آتشگوی در خشان ممکن است در صدها کیلومتر از مسیر پروازش مشاهده شود و در اغلب موارد تغییر رنگ دهد.آتشگویی با تلاشی شهابواره شعله ور میشود و مانند گویی تابناک، تندرو و دنباله دار به چشم  میرسد،مگر برای ناظرینی که آن را درست از روبرو میبینند.برای آنها دنباله دار ناپیداست ودر عوض آتشگویی به ظاهر ثابت می بینند که با حرکت به طرف آنها هرلحظه بزرگ تر می شودمعمولا" آتشگوی ها فقط برای چند ثانیه مرئی هستند اما ممکن است ردی (یا دنباله ای)از غبار در آسمان برجای بگذارندکه چند ده دقیقه دوام بیاورد.

اغلب همانطور که غرش رعد به دنبال برق شنیده می شود ظهور یک آتشگوی نیز با آثار صوتی همراه است ،علاوه بر این ممکن است اصوات اسرار آمیزی شبیه تاراق...توروق و هیس....هیس نیز همزمان  با ظهور آتشگوی شنیده شوند.از آنجا که صداهای اخیر همزمان با ظهور آتشگوی به گوش میرسند عامل آنها نیز  باید با سرعت نور حرکت کند یعنی به نوعی با امواج مغناطیسی مربوط باشد.اثرات صوتی آتشگوی های درخشان می تواند سبب لرزش وشکستن شیشه ها شودوحتی زمین را اندکی بلرزاند.به دنبال این ها ،صداهای وزوز و صفیر سوت احتمالا" خبر از سقوط اجرامی می دهد که از این پس باید شهابسنگ خوانده شوند.دلیل تکه تکه شدن بعضی از شهابسنگها حین سقوط بر زمین:

هنگامیکه شهابواره با سرعتی فراتر از صوتبه جو چگال زیرین نفوذ می کند هوای جلوی آن متراکم می شود در حالیکه در عقب آن خلاء تشکیل می گردد. شهابواره ها اغلب تحت این تنش دوام نمی آورند وترک می خورند ، بویژه اگر سستی هایی در آنهاوجود داشته باشد.چنین سستی هایی ممکن است درزها یا رگه های ضربه باشند که در فضا بر اثر برخورد سیارکها پدید می آیند.تلاشی ممکن است در چند مرحله صورت بگیرد وبارشی شهابسنگی از چند قطعه بزرگ وبسیاری قطعات کوچک تر پدید آورد.با این وجود معمولا" بیشتر جرم شهابسنگ در قطعه های بزرگ باق می ماند.قطعات  یا پاره های بارش در محوطه ای بیضی شکل روی زمین پراکنده می شوند وبزرگترین آنها روی خطی که از مسیر پرواز دورتراست به زمین می افتد.

 

 

شهاب سنگها از کجا می آیند؟

ما از همزمانی ظهور آتشگوی های درخشان وسقوط شابسنگها می دانیم که آنها از فضا می آیند اما برای شناسایی سرچشمه آنها در فضا،نیازمند تعیین مدار شهابواره ها قبل از مواجهه آنها با زمین هستیم.این موضوع نیازمند آگاهی از جهت وسرعت هر شهابواره در هنگام پرواز جوی است.جهت لی را می توان ب استفاده از دست کم ده مشاهده توسط راصدانی دقیق که در دو طرف مسیر پرواز بوده باشند دریافت.اما سرعت را فقط به کمک عکس هایی که با دوربینهای خاص تهیه شده باشند می توان انداز ه گیری کرد.تاکنون چند مورد  موفق در اندازه گیری مشخصات مداری شهاب سنگها انجام شده و  مشخص شده که تعدادی از آنها دارای سرچشمه با مدارهایی مشابه مدارهای خانواده ای  سیارکی با نام خانواده سیارکهای آپولو و به شکل مدارهای بیضوی از مدار زمین تا کمربند سیارکی هستند.کمربند سیارکی شامل تعداد بی شماری سیارات کوچک یا قطعت سیاره ای است که در مدارهای تقریبا" دایره ای بدور خورشید در گردشند.گهگاه گرانش مشتری یک سیارک را به مداری بیضیوار می کشاند.اگر این مدار بیضوی مدار زمین را قطع کند ممکن است سیارک یا تکه هایی از آن به زمین اصابت کندبعضی اجرام که در مدارهایی شبیه مدار سیارکهای آپولو حرک می کنند،از درون تلسکوپ ظاهری مه آلود دارنداینها دنباله دارهای کوتاه دوره(یعنی دنباله دارهایی که در محدوده داخلی منظومه شمسی حرکت می کنند وبه همین سبب به دفعات مشاهده می شوند)هستند  وآشکار است که آنها، یا پسمانده های آنها،نیز به زمین سقوط می کنند.دنباله دارهای دراز دوره مدارهای بیضی بسیار کشیده ای دارند وسرعتشان هنگام رویارویی با زمین آنچنان زیاد است که اثر اصطکاکی جو به تخریب کامل وحتی انفجار آمیز آنها می انجامد.با ان وجود دنباله داران دراز دوره م توانند در محدوده داخلی منظومه شمسی به دام بیافتند ومداری کوتاه دوره پیدا کنند.پس احتمالا" در مین ،هم مواد سیارکی وهم دنباله داری به شکل شهابسنگ وخرده شهابسنگ فرو می ریزند.علاوه بر منشاءشهایسنگی ودنباله داری،ترکیب سیزده شهابسنگ نشان می دهد که آنها از ماه هستند وهشت تای دیگر نیز منشاءمریخی دارند.

سرعت هیچ یک از آتشگوی ها،شهابها یا دنباله دارانی که تاکنون مشاهده شده اند از سرعت گریز از منظومه شمسی بیشتر نبوده است.سرعت گریز از منظومه شمسی عبارت است از سرعتی که جسم باید برای خنثی کردن گرانش خورشید داشته باشد تا از میدان گرانشی آن بگریزد و وارد فضای بین سیاره ای شود.بر عکس ،جسمی که از فضای بین ستاره ای وارد میدان گرانشی خورشید شود به طرف آن شتاب می گیرد.در این حال سرعت جسم برابر خواهد بود با سرعت آنها در فضای بین ستاره ای به اضافه سرعتی که بر اثر گرانش خورشید پیدا کرده است.بنابراین هرجمی که از بیرون به منظومه شمسی وارد شود با سرعی بیش از سرعت گریز حرکت خواهد کرد.چون تاکنون چنی شهابسنگی مشاهده نشده می توانیم بگوییم که شهابسنگهایی که بر زمین می افتند همگی به منظومه شمسی تعلق دارند.قابل ذکر است سرعت گریز از خورشید 618 کیلومتر در ثانیه است.

سالیانه چه تعداد شهاب سنگ بر سطح زمین می افتد؟

تحقیقات نشان می دهند سالانه در حدود 26000 شهابسنگ هر یک به وزن بیش از 100 گرم بر زمین سقوط می کنند. از این میان بیشتر آنها در اقیانوس ها که 70 درصد سطح زمین را پوشانده اند می افتند.از بقیه نیز فقط سقوط 5 تا 6 مورد مستقیما" مشاهده می شود ویا منجر به خسارت می شود.همین ها هستند که بازیابی شده ودر دسترس دانشمندان قرار می گیرند.نمونه هایی از تقریبا" 900 سقوط مشاهده شده با چشم در مموعه های شهابسنگی حفظ می شوند که بیشتر آنها نیز مربوط به دو سده اخیر هستند. به غیر از شهابسنگها،شهابها وخرده شهابسنگها نیز شاید سالانه 10000 تن به جرم زمین اضافه می کنند،البته این مفدار در 4550 میلیون سالی که از عمر زمین می گذرد چندان بر جرم آن(که شش ضربدر ده بتوان 21 است)نیفزوده است.

 

 

 

               چند پرسش وپاسخ درباره شهابسنگها

عمر شهابسنگ ها چقدر است؟
در زندگی هر شهابسنگ چهار دوره زمانی مجزا وجود دارد:
1- سن زمینی: منظور مدت زمانی است که از سقوط شهابسنگ بر سطح زمین می گذرد.
2- سن تابش پرتوهای کیهانی: دومین سن هر شهابسنگ دوره ای است که طی آن مانند جرمی کوچک در مداری به دور خورشید می گردید.
3- سن پیدایش: منظور مدت زمانی است که از آخرین رویداد عمده دمای زیاد در شهابسنگ می گذرد.
4- سن ماقبل پیدایش: تقریباً تمام عناصر به جز هیدروژن و هلیم در دل گونه های مختلف ستاره ها پدید آمده اند. این موضوع نه تنها درباره شهابسنگها بلکه در مورد هر آنچه در زمین یافت می شود و از جمله بدن خود ما صادق است. سن ما قبل پیدایش برای هر عنصر فاصله زمانی میان پیدایش آن در یک ستاره تا شرکت آن در تشکیل سیارات یا شهابسنگ ها است.

چگونه می توان شهابسنگ ها را از سنگهای زمینی تشخیص داد؟
شهابسنگ ها شگلهای گوناگونی دارند که این اشکال در شناسایی آنها به ما کمک می کنند. بسیاری از آنها رویه ای صاف دارند و فاقد لبه های تیزند. روی بعضی از آنها فرورفتگی ها و برجستگی های ملایمی به چشم می خورد. مثل اینکه روی آنها را با نوک انگشت فشرده اند. تا زمانی که شهابسنگ ها کاملاً در معرض هوازدگی قرار نگیرند در درون این فرورفتگی ها آثاری از پوسته سوخته و جوشیده شهابسنگ دیده می شود.
برای اینکه با اطمینان بسیار بدانید که کدام سنگ شهابسنگ است باید چند آزمایش انجام دهید:
1- چگالی سنگ را اندازه بگیرید. چگالی شهابسنگ ها حداقل 3/3 گرم در سانتی متر مکعب است. سنگی را که فکر می کنید شهابسنگ است را به دقت وزن کنید. اگر سنگ کوچک بود می توانید از یک جواهر فروش درخواست کنید آن را وزن کند. سپس حجم سنگ را محاسبه کنید. برای این کار می توانید آزمایش معروف ارشمیدس را انجام دهید. ظرفی را پر از آب کنید و سنگ را توی آن بیندازید. مقدار آبی را که بیرون می ریزد با سرنگ یا پیمانه ای که حجمش مشخص است اندازه بگیرید. حجم به دست آمده در واقع حجم سنگ است.. وزن را بر حجم تقسیم کنید تا چگالی بدست آید. اگر چگالی سنگ بیشتر از 3/3 گرم در سانتی متر مکعب بود احتمال آسمانی بودنش بیشتر است.
2- قطب نمایی را به سنگ نزدیک کنید. اگر عقربه قطب نما منحرف شد باعث خوشحالی است. چون هرچه خاصیت مغناطیسی سنگ بیشتر باشد احتمال شهابسنگ بودنش هم بیشتر است.
3- بخش کوچکی از سنگ را به آرامی با سمباده بسایید. در شهابسنگ های سنگی رگه ها یا دانه های درخشان فلزی دیده می شود. در شهابسنگ های آهنی نیز رگه ها به صورت شعاع های براق دیده می شوند که روی هم افتاده اند. دقت کنید که این شعاع های فلزی را با بلورها و رگه های درخشان کوارتز یا میکای سنگ های زمینی اشتباه نگیرید. با یک ذره بین با درشتنمایی 10 یا بیشتر این رگه ها را بررسی کنید و از زوایای مختلف به آنها نگاه کنید. سطح رگه ها باید مانند سطوح فلزی به نظر آیند. با سوزن تیزی روی آنها خط بکشید. اگر خش نیفتاد رگه ها فلزی اند و سنگ هم به احتمال بسیار زیاد شهابسنگ است.

آیا شهابسنگ ها ارزش مادی دارند؟
سیارک های موجود در کمربند سیارک ها حاوی مواد معدنی بسیار زیادی می باشند. طبق یک تخمین علمی ارزش تمام مواد معدنی موجود در کمربند سیارک ها برای هر انسان روی زمین معادل 100 میلیارد دلار است. البته شکی نیست که استخراج این معادن در حال حاضر بیش از این هزینه دارد. شهابسنگ هایی هم که به زمین سقوط می کنند دارای مقادیر بسیار ناچیزی از این مواد معدنی هستند که این مواد اطلاعات بسیار زیادی را از منظومه شمسی در اختیار دانشمندان قرار می دهد. به همین دلیل مراکز خرید و فروش شهابسنگ ها در برخی از کشورها دایر شده است که مشتریان اصلی این مراکز بیشتر اوقات موزه ها و مراکز پژوهشی اند که نمونه های مهم تازه یافت شده را خریداری می کنند. نشانی اینترنتی
www.meteorite.com  و www.imo.net   نمونه ای از چنین مراکزی است که به خرید و فروش شهابسنگ ها می پردازد. همچنین در این سایت اطلاعات جامعی را درباره شهابسنگ ها می یابید.

بررسی ارزش اقتصادی دهانه های برخوردی،از داغ ترین عرصه های کاربرد این شاخه از علوم است.کشف تله های نفتی در ساختار برخوردی ایمز در تگزاس،الماس در ساختار غول پیکر پوپیگای فدراسیوم روسیه،طلا در حوضه های بوشولد و  ورده فورت در آفریقای جنوبی ونیکل در ساختار سادبری کانادا تنها گوشه ای از ارزش بالقوه نمودهای برخوردی است.


منابع:

سایت nightsky.ir

واژه های مرتبط: خرده شهاب سنگ

کتاب شناخت شهابسنگها (نویسندگان:رابرت هاچیسون،اندرو گراهام وترجمه حسین علیزاده غریب) 

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ : شنبه 9 شهريور 1392
نویسنده : Mehrshad


 

مقدمه

سامانه‌ای متشکل از خورشید و آن دسته از اجرام آسمانی است که براثر جاذبه خورشید در مدارهایی پیرامون آن به دام افتاده‌ و می‌گردند.

این منظومه با فروپاشی یک ابری مولکول غول‌پیکر در حدود ۴٫۶ میلیارد سال پیش به وجود آمد. بیشتر جرم این سامانه در خورشید متمرکز شده‌است. ۸ سیاره و ۴ سیاره کوتوله دور خورشید می‌چرخند که همه آن‌ها روی یک دیسک تقریباً مسطح به نام دایرةالبروج قرار دارند. در میان این ۸ سیاره، ۴ سیاره زمین‌سان (درونی) وجود دارد که شامل عطارد، ناهید، زمین، و مریخ می‌شود که از سنگ و فلز ساخته شده‌اند و از سیارات گازی کوچکترند. چهار سیاره دیگر که به غول‌های گازی معروف اند شامل مشتری، زحل، اورانوس، و نپتون می‌شوند. مشتری و زحل به طور عمده از هیدروژن و هلیوم تشکیل شده‌اند در حالی که اورانوس و نپتون تا حد زیادی از یخ، آب، آمونیاک، و متان تشکیل شده‌اند و به "غول‌های یخی" معروف اند.

منظومه شمسی دارای اجرپام بسیار کوچکتر از سیارات است. کمربند سیارکی که بین مریخ و مشتری نهفته‌است، به طور عمده از سنگ و فلز تشکیل شده‌است. فراتر از مدار نپتون، کمربند کویپر قرار داد که شامل اجسام فرا نپتونی است و عمدتاً از آب، آمونیاک و متان تشکیل شده‌است. در این میان، پنج سیاره کوتوله قرار دارد که به بزرگی سیارات نمی‌رسند اما بسیار بزرگ اند و شامل سرس، پلوتو، هائومیا، ماکی‌ماکی، و اریس می‌شوند. علاوه بر این، هزاران اجرام کوچک آسمانی در منظومه شمسی قرار دارند. در این میان می‌توان به دنباله‌دار، شهاب‌سنگ، و ماه اشاره کرد. هر یک از سیارات بیرونی توسط حلقه سیاره‌ای شامل گرد و غبار و ذرات دیگر محاصره شده‌اند.

باد خورشیدی، یک جریان پلاسما است که به ایجاد حباب باد ستاره‌ای میان ستارگان و کرات می‌پردازد. احتمال می‌رود که سرچشمهٔ دنباله‌دارها ابر اورت باشد که هزاران بار از منظومه شمسی دور است. منظومه شمسی یکی از بازوهای کهکشانی به نام کهکشان راه شیری است که حدود ۲۰۰ میلیارد ستاره دارد.

[ چهارشنبه هفدهم آبان 1391 ] [ 12:1 ] [ دريا حاج رضا-هليا فراهاني ] [ 5 نظر ]
سیارات:

پس از خورشيد سياره ها بزرگترين اعضاي منظومه شمسي هستند.زمین یکی از ۹ سیاره بزرگی است که در منظومه شمسی به دور خورشید می گردند. بعضی از سیارات مثل کره زمین»سنگی و جامد هستند در حالی که بقیه آنها گلوله هایی از گاز هستند.سیاره های مشتری-زحل-اورانوس-نپتون کره هایی غول پیکر از گازند.

سرعت گردش سيارات به دور خورشيد متفاوت است .يك گردش كامل هر يك آنهابه دور خورشيد را يك سال سياره اي مي نامند.البته سيارات در حين گردش به دور خورشيدبه دور خود نيز مي چرخند.يك چرخش كامل سياره به دور خود را يك شبانه روز آن سياره مي نامند.

به گردش سياره به دور خورشيد حركت انتقالي و به چرخش آن به دور خود حركت وضعي مي گوئيم.

تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری ششم www.pichak.net كليك كنيد

قمرها:

اغلب سیاره ها٬قمر هایی دارند که به دور شان می گردند.قمرها توده های سنگی اند که در فضا همراه به سیاره خود سفر می کنند .جاذبه سیاره ٬قمر ها را در مدار خودشان حفظ می نماید.

بزرگترین قمر ها عبارتند از :قمر زمین-چهار قمر مشتری که گالیله آن ها را کشف کرد و نامشان " یو-اروپا-گانیمد و کالیستو" است."تیتان"قمر زحل و"تریتون" نیز به دور نپتون می گردد.

مریخ دو قمر کوچک دارد که "فیبوس و دیموس" نام دارند.این نام ها کلمه های یونانی اند و به معنای "ترس و وحشت" می باشند.مشتری حداقل شانزده قمرـ زحل بیست و دو قمر ـاورانوس پانزده قمر ـنپتون هشت و پلوتو یک قمر به نام "کارن" دارد.

تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری ششم www.pichak.net كليك كنيد

سیارک ها:

در فاصله بين مدار هاي مريخ و مشتري هزاران قطعه سنگ به دور خورشيد مي گردند.آنها را خرده سياره يا سيارك مي نامند.بزرگترين آن ها سرس در سال 1801 م(1180ه.ش.)قبل از ديگران كشف شد.قطر آن در حدود 940كيلومتر است .اغلب سيارك ها شكل نا مشخصي دارند.

زماني اختر شناسان تصور مي كردند كه اين سيارك ها ممكن است تكه هاي به جا مانده از خرد شدن يك سياره باشند اما به احتمال بيشتر اين اجرام قطعه هاي كوچكي هستند كه از زمان شكل گيري منظومه شمسي به جا مانده اند.

تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری ششم www.pichak.net كليك كنيد

دنباله دار ها:

ستارگان دنباله دار توپهایی از یخ و غبار فضایی هستند که مدار اغلب آنها به نواحی دور دست فضا می رسد.در واقع فقط تعداد کمی از این دنباله دار ها آن قدر به زمین نزدیک می شوند که با چشم غیر مسلح قابل دیدن گردند.

گرمای خورشید موجب ایجاد دنباله ستاره می شود و به صورت گاز و غبار از هسته ستاره به بیرون روان باشد. ـ دنباله ـ ستارگان دنباله دار ممکن است چندین میلیون کیلومتر طول داشته باشد.

تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری ششم www.pichak.net كليك كنيد

شهاب ها:

شهاب ها عبارت اند از سنگ ها و سنگریزه های فضایی که ـ به زمین سقوط می کنندـ بیشتر این شهابها پس از ورود به جو زمین آتش می گیرند و می سوزند.بعضی از آنها را که اندازه بزرگتری دارند می توان به صورت جرقه های نورانی در آسمان شب مشاهده کرد.این شهابهای بزرگتر را ~شهاب سنگ~ می نامند.شهاب سنگی که به زمین می رسد سنگ فضایی نامیده می شود.

بعضی از سنگ های فضایی قلوه سنگهای بزرگی هستندولی بیشتر آنها سنگریزه هایی بیش نیستند.هر روز چندصد تن از این سنگریزه ها به زمین می افتند بنابراین یادتان باشد وقتی که اطاق خود را تمیز می کنید شما ممکن است در حال جارو کردن یک غبار کوچک فضایی باشید.

تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری ششم www.pichak.net كليك كنيد

خورشید:

خورشید ستاره ای است مثل بقیه ستارگان موجود در آسمان و فقط به این علت بزرگتر و درخشانتر از بقیه ستاره ها به نظر می رسد که با زمین فاصله خیلی کمی دارد که در حدود ۱۵۰میلیون کیلومتر است.اندازه خورشید متوسط و قطری در حدود ۵/۱ میلیون کیلومتر دارد.در قیاس با زمین یک غول به شمار می آید و می توان بیش از یک میلیون توپ به اندازه کره زمین را در داخل آن جای داد.

 

[ جمعه بیست و چهارم آذر 1391 ] [ 18:48 ] [ دريا حاج رضا-هليا فراهاني ] [ 4 نظر ]
 

رازهایی از منظومه شمسی

درقلب منظومه شمسی خورشید قرار دارد .چهارسیاره نزدیک به خورشید به ترتیب عطارد ،زهره زمین و مریخ است و در ادامه به سیارات غول پیکری میرسیم که نام آنها مشتری زحل اورانوس و نپتون است .دربین مدار مشتری و مریخ کمر بند سیاره ای وجود دارد که شمال سیاره کوتوله Ceres است .فراتراز مدار نپتون به یک شی گردی شکل میرسیم که کمربند کوییپر نام دارد.کمر بند کوییپر در واقعع محل قرار گیری موتوله سیاره پلوتون است .

برای هزاران سال قبل مردم به دنبال نقطه نوری بودند که هر شب در میان ستارگان در حرکت بود سیارات عطارد زهره مریخ و مشتری در همان اوایل برای آنان کشف شده بود و تلسکوپ ها سیارات جدید را به لیست سیارات آنان ملحق کردند .انتظار می رود باز هم سیاره هایی کشف شوند و تعداد کوتوله های سیاره ای به بیش از 100 برسد .

خورشید بزرگترینجسم منظومه شمسی است که تقریبا 99 .8درصد جرم منظومه شمسی را اشغال کرده است .نور و حرارت بسیار زیاد آن موجب ادامه زندگی و حیات در زمین و به احتمال زیاد در سیارات دیگر باشد .مدار اطراف خورشید یک مدار بیضی شکل است و خورشید در مرکز این بیضی قرار دارد .

چهار سیاره داخلی ، عطارد، زهره، زمین و مریخ – عمدتا از آهن و سنگ ساخته شده است این چهار سیاره از نظر اندازه و مواد داخلی بکار رفته در تشکیلات خود تقریبا همان هستند .

کمر بند سیارک ها در واقع بین مدار مشتری و مریخ قرار دارند و دانشمندان می گویند به احتمال زیاد در فاصله ای تقریبا به اندازه 1 کیلومتر بیش از 750000سیارک وجود داشته باشد .البته اشیای خارجی دیگری نیز در این کمر بند قرار دارند که میزان آنها تقریبا نیلیونها شی تخمین زده شده است .باتوجه به مداری که این کمر بند در منظومه شمسی به دور خورشید دارد گاها متوجه میشویم که سیارک ها به زمین یا سایر سیاات دیگر برخورد می کنند

مدار بیرونی سیارات از لایه های عظیمی از گاز و گرد و غبار تشکیل شده اند این گاز ها اغلب هلیوم و هیدروژن می باشند .این سیارات اگرچه دارای هسته های سنگی و گاها آهنی هستند اما حلقه ای از گرد و غبار اطراف آنها را احاطه کرده است .به عان مثال می توان به زحل به عنوان یکی از این مصادیق توجه کرد .

ستاره های دنباله دار که از زیبایی های آسمان به شمار می آیند این ستاره ها که به عنوان برف کثیف شناخته می شوند ترکیبی از یخ و سنگ می باشند زمانی که این ستاره ها از کنار خورشید رد می شوند به دلیل دمای خورشید این یخ ها تبدیل به گاز شده و شکل دم مانندی را به آنها می دهد که آنها را به ستاره دنباله دار مشهور کرده است .

بسیاری از دانشمندان فکر می کنند که منظومهما ترکیبی از یک مدار عمیق و غول پیکر گازی است که بخاطر نیروی گرانشی خورشید سیارات و سیارک هایی را به سمت خود جذب کرده و بخاطر حفظ تعادل این اجرام مجبورند به سرهت بالا در اطراف خورشید بچرخند.

ستاره شناسان در مورد مدار کوپیتر از اوایل مشکوک بودند آنها احتمال میدادن که در فاصله ای نزدیک به 30 تا 55 برابر فاصله زمین تا خورشید در فاصله ای با مدار نپتون کمر بندی یخی (برفی ) وجود داشته باشد آنها بالاخره توانستند پس از 20 قرن آثاری از این کمر بند را بیابند

[ جمعه بیست و چهارم آذر 1391 ] [ 18:12 ] [ دريا حاج رضا-هليا فراهاني ] [ 2 نظر ]

پيدايش منظومه شمسي

تاكنون نظريات زيادي در مورد منشا منظومه شمسي و زمين ارائه شده است، در ميان آنها ، دو نظر اساسي وجود دارد. اولي فرضيه برخورد نزديك نام گرفته است. بر اين پايه است كه سياره‌ها ، از مواد جدا شده از خورشيد ، تشكيل شده‌اند. بر طبق آن ، كشش گرانشي يك ستاره يا دنباله‌دار به حدي بوده است كه هنگام عبور از كنار خورشيد مقداري از ماده آن را بيرون كشيده است. زمين ما عضوي از خانواده خورشيد است.

منظومه شمسي نه سياره اصلي تعداد زيادي قمر طبيعي (اقمار) ، تعداد زيادي سياركها ، تعداد نامعلومي ستاره‌هاي دنباله‌دار به همراه شهابها ، شهاب سنگها به دور خورشيد در حال گسترش هستند.

محتويات منظومه شمسي

تمامي اجرامي كه تحت نيروهاي گرانشي خورشيد در مدارها در گردشند، منظومه شمسي را تشكيل مي‌دهند. اين اجرام بر اساس جرمشان در سلسله مراتب مشخص قرار دارند، در راس آنها خورشيد واقع است، سپس سيارات ، اقمار و حلقه‌هاي آنها ، خرده‌هاي بين سياره‌اي (ستاره‌هاي دنباله‌دار ، سياركها ، شهابها) و در آخرين مرتبه گازها و گرد و غبار بين سياره‌اي قرار دارند.

نظريه برخورد نزديك

در اوايل قرن بيستم ميلادي دو اخترشناس امريكايي نظريه برخورد نزديك را ارائه دادند كه بنا به عقيده آنها ، ذراتي از ماده خورشيد ، در اثر برخورد نزديك يك ستاره ديگر بيرون ريخته است. بعدا اين ذرات به همديگر پيوسته و اجرام بزرگي را تشكيل مي‌دهند كه از اين اجرام بزرگ ، سياره‌ها بوجود آمده‌اند.

فرضيه كانت - لاپلاس

نظريه مهم ديگر در سال 1755 ميلادي (1134 شمسي) بوسيله فيلسوف آلماني ، امانوئل كانت ، مطرح شد. نظر كانت به عقيده قابل قبول امروزي شبيه است. بر طبق آن ، منظومه شمسي از يك ابر گاز و غبار در حال چرخش ، شكل گرفته است. نظر كانت بوسيله رياضيدان فرانسوي به نام پير دو لاپلاس بسط داده شد. فرضيه كانت - لاپلاس ، يك ابر بسيار بزرگ از گازهاي داغ را ترسيم مي‌كند كه به دور محور خود مي‌چرخد. كانت و لاپلاس ، اين ابر بزرگ را سحابي ناميده‌اند.

سرد شدن گاز سحابي ، باعث انقباض آن مي‌شود. در اين ضمن ، با انقباض جرم اصلي ، حلقه‌هايي از گاز در اطراف آن باقي مي‌مانند. اين جرم اصلي همان خورشيد است. حلقه‌ها ، در اثر نيروي گريز از مركز (نيرويي است كه اجسام در حال چرخش را به طرف بيرون از مركز چرخش مي‌راند.) از مركز دور مي‌شوند. بنابراين فرضيه ، حلقه‌هاي جدا از هم ، منقبض شده و سياره‌ها را بوجود آورده‌اند. دانشمندان در درستي اين نظر ترديد دارند، چرا كه گازهاي داغ گرايشي به انقباض ندارند، بلكه در فضا گسترش مي‌يابند.

نظريه جديد ابرغبار

فيزيكدان آلماني كارل فون وايتسزيكر بنياد اصلي تئوري جديد ابر غبار را پيشنهاد كرد. بعد از آن اخترشناس امريكايي به نام جرارد كويپر نظر وايتسزيكر را به‌صورت تئوري جديد منشا منظومه شمسي تكميل كرد. سيارات منظومه شمسي ، از همان گاز و غباري شكل گرفته‌اند كه خورشيد از آن پديد آمده است. ابر بزرگ با گردش خود در فضا به بخشهاي كوچكتري تقسيم شده است.

ذرات موجود در اين بخشها ، همديگر را جذب كرده‌اند و سرانجام سياره‌ها را بوجود آورده‌اند. بيشتر مواد ابر اصلي در اثر تابش خورشيد از آن دور شده‌اند، ولي پيش از آنكه خورشيد ، حالت ستاره به خود گيرد، اندازه سياره‌ها به حدي رسيده بود كه مي‌توانستند در مداري به دور آن باقي بمانند يا گردش كنند.

شكل گيري منظومه شمسي

شكل گيري منظومه شمسي از ديد ديناميك

منظومه شمسي يك ساختار منظم را برحسب خواص فيزيكي‌اش نشان مي‌دهد، بطوري كه اگر از بالاي قطب شمال خورشيد ديده شود، منظومه شمسي قواعد زير را پيدا مي‌كند:

1. سيارات در خلاف جهت عقربه‌هاي ساعت در اطراف خورشيد مي‌گردند، خورشيد نيز در همان جهت به دور خود مي‌چرخد.

2. به استثناي عطارد و پلوتو ، اكثر سيارات داراي صفحات مداري هستند كه فقط بطور جزئي با صفحه دايرة‌البروج شيب دارند، مدارها تقريبا هم صفحه هستند.

3. به استثناي عطارد و پلوتو ، سيارات در مدارهايي مي‌گردند كه خيلي به دايره نزديك هستند.

4. به استثناي زهره و اورانوس ، سيارات در خلاف جهت عقربه‌هاي ساعت (يعني در همان جهت حركت مداريشان) به دور خود مي‌چرخند.

5. اكثر قمرها در همان جهتي كه سيارات مادرشان به دور خود مي‌چرخند و در نزديكي صفحات استوايي سيارات قرار دارند.

6. ستاره‌هاي دنباله‌دار با دوره تناوب طولاني ، مدارهايي دارند كه از همه جهات و زوايا مي‌آيند، بر خلاف مدارهاي هم صفحه سيارات ، اقمار ، سياركها و ستاره‌هاي دنباله‌دار با دوره تناوب كوتاه.

7. سه عدد از سيارات مشتري‌گون شناخته شده‌اند كه داراي حلقه هستند.

شكل گيري منظومه شمسي از ديد شيمي

تشكيل يك سياره مستلزم يك فرآيند چند مرحله‌اي است، اولا دانه‌هاي جامد متعلق به سحابي خورشيد متراكم مي‌شوند. ثانيا اين ذرات باهم يكي شده و اجرام آسماني بزرگ به نام ريز سيارات را شكل مي‌دهند كه سپس تصادم كرده و براي تشكيل پيش سيارات با هم يكي مي‌شوند و به سيارات امروزي متحول مي‌گردند. تركيبات شيميايي سيارات بوسيله فرآيندي به نام تسلسل تراكم از روي تراكم دانه‌ها تعيين مي‌شوند. ايده اوليه تسلسل تراكم اين است:

مركز سحابي بايد در دمايي برابر چندين هزار درجه كلوين بوده باشد. در اينجا دانه‌هاي جامد ، حتي تركيبات آهن و سيليكاتها نمي‌توانستند متراكم شوند. در جاي ديگر كه مواد مي‌توانستند به عنوان دانه‌هاي جديد متراكم شوند، به‌صورت زير به دما بستگي داشت:

پايينتر از 2000 كلوين ، دانه‌هاي ساخته شده از مواد خاكي متراكم شدند، زير 273 كلوين دانه‌هاي مواد خاكي و يخي هر دو مي‌توانستند شكل بگيرند. در دماي متفاوت گازهاي موجود و جامدات حاضر بطور شيميايي برهمكنش كرده و تركيبات متنوعي را توليد مي‌كنند. اگر دماي سحابي به سرعت از مركز به طرف بيرون كاهش يابد، چگاليها و تركيبات سيارات مي‌توانند با تسلسل تراكم توضيح داده شوند.

منبع : دانشنامه رشد

 
[ چهارشنبه بیست و دوم آذر 1391 ] [ 11:44 ] [ دريا حاج رضا-هليا فراهاني ] [ 1 نظر ]
 
منظومه شمسی
سیستم خورشیدی، دستگاه خورشیدی

solar system

ترکیب یک ستاره بنام خورشید وهشت سیاره با نامهای تیر٬ ناهید٬ زمین ٬مریخ٬ مشتری زحل٬ اورانوس و نپتون و  تعدادی سیارک تعدادی دنباله دار   وتعدادی سیاره کوتوله که با نظمی قابل توجه دور آن می چرخند.میدان ثقل کره خورشید  ٬حرکت سیارات ودیگر اجرام منظومه را کنترل می کند.مقداری گاز وغبار میان سیاره ای نیز در این منظومه وجود دارد.

تمامی سیارات منظومه شمسی تقریبا" در یک صفحه مداری به دور خورشید می‌گردند. به استثنای عطارد که صفحه مداری آن با صفحه مداری زمین یا دایره‌‌البروج زاویه‌ای معادل تقریبی ˚7 می‌سازد، تمایل صفحات مداری سایر سیارات منظومه شمسی نسبت به صفحه مداری زمین، کمتر از ˚4/3 است. این بدان معناست که اگر به منظومه شمسی از پهلو نگاه کنیم ظاهری شبیه به یک صفحه تخت دارد. زوایایی که محور گردش سیارات به دور خود با صفحه مدار زمین می‌سازند نیز اختلاف چندانی با یکدیگر ندارند. انحراف محور سیارات منظومه شمسی به این صفحه کمتر از ˚30 است. انحراف محور خورشید نیز نسبت به صفحه دایره‌‌البروج ˚25/7 است. راستای حرکت وضعی (گردش سیاره به دور خود که موجب پیدایش شب و روز می‌شود) و حرکت انتقالی (گردش سیاره به دور خورشید که سبب پیدایش سال می‌گردد) سیارات منظومه شمسی نیز می‌تواند گواهی بر نظریه سحابی خورشیدی باشد. اگر از نقطه‌ای در بالای قطب شمال زمین به سیارات بنگریم، تمامی سیارات در جهت خلاف عقربه‌های ساعت به دور خورشید در گردشند و به استثنای زهره و اورانوس، جهت حرکت وضعی سایر سیارات نیز عکس جهت عقربه‌های ساعت است. برخی سیاره‌شناسان معتقدند علت این ناهماهنگی در زهره و اورانوس می‌تواند برخورد سهمگین یک جرم سماوی با این دو سیاره در سال‌های آغازین پیدایش منظومه شمسی باشد، گرچه صحت این فرضیه هنوز به اثبات نرسیده است. سه دلیل فوق، یعنی قرار گرفتن تمامی سیارات در یک صفحه مداری، راستای چرخش آنها به دور خود (به استثنای زهره و اورانوس)، و جهت گردش آنها به دور خورشید از مهم‌ترین دلایلی هستند که نشان می‌دهند منشا پیدایش تمامی سیارات منظومه شمسی یکسان و به نوعی مرتبط با پیدایش خورشید بوده است. علاوه بر این، دانشمندان به کمک محاسبه نیمه عمر مواد رادیواکتیو موجود در زمین، ماه، مریخ و شهابسنگ‌هادریافتند اجرام منظومه شمسی بین 3/4 تا 8/4 میلیارد سال عمر دارند که همزمانی تولد آنها را نشان می‌دهد. این شباهت‌ها و هماهنگی میان اجزای منظومه خورشیدی، مهم‌ترین دلیل اثبات نظریه سحابی خورشیدی است. علاوه بر این، فناوری جدید تصاویری از ستاره‌های در حال تولد شکار کرده است که ابری از غبار در حال تراکم را در اطراف آنها نشان می‌دهد که محل تولد سیارات آن منظومه محسوب می‌شود. چنانچه نظریه سحابی خورشیدی صحیح باشد، سیارات در جهان ما باید به وفور یافت شوند چرا که اغلب ستارگاندر مرکز قرص‌هایی از غبار که محل تولد سیارات است، تشکیل می‌شوند. کشف سیاراتفراخورشیدی گامی مهم در اثبات این نظریه تا‌کنون بوده است.

      میدان مغناطیسی در سیارات

در منظومه شمسی میدانهای مغناطیسی خورشید وسیارات عموما" توسط جریانات الکتریکی متحرک درون لایه های رسانای درونی تولید می شود.در خورشید میدان مغناطیسی  ناشی از حرکت داخلی گاز یونیده است.در زمین لایه رساناعامل ایجاد میدان به شکل آهن مایع در هسته بیرونی قرار دارد.در مورد سیاره مشتری وزحل میدان مغناطیسی ناشی از حرکات درون لایه هیدروزنی فلزی ودر اورانوس ونپتون هم احتمالا" یک لایه یخی slushy- عامل ایجاد میدان است.در سیاره تیر هسته آهنی بزرگ عامل ایجاد میدان است گرچه فعال بودن این هسته هرروز مورد شک بیشتری قرار می گیرد واحتمال دارد که میدان مغناطیسی موجود باقیمانده میدان از زمانهای دور سیاره باشد.در حال حاضر ماه وسیاره مریخ دارای میدان نیستند اما آزمایش روی سخره های دو جرم نشان از وجود میدان در زمانهای گذشته دارد.اقمار بزرگ سیاره مشتری نیز دارای میدان ضعیفی هستند.تاکنون طی تاریخ چندین بار (در مقیاس چندصدهزار ساله)جای قطبهای میدان مغناطیسی زمین تغییر کرده است البته خورشید نیز دارای چنین تغییراتی است که دوره آن کوتاهتر واثرات آن عموما" محلی است.کشف این تغییرات کمکی بوده است در جهت توجیه تکتونیک صفحه ای.

قسمتی از فضا که محل برخورد باد خورشیدی با میدان مغناطیسی است مغناطکره نامیده می شود.

 


 

 

منبع :www.isa.ir

[ چهارشنبه هشتم آذر 1391 ] [ 11:33 ] [ دريا حاج رضا-هليا فراهاني ] [ 3 نظر ]

[ چهارشنبه یکم آذر 1391 ] [ 11:46 ] [ دريا حاج رضا-هليا فراهاني ] [ 2 نظر ]

 

 
منظومه شمسي از خورشيد به فاصله تقريبي 5920000000 كيلو متر معادل 3679000000 مايل ميباشد. اين سياره كوچك قطر حدود 3600 كيلو متر دارد بنابر اين پلوتو كوچكترين ساره منظومه شمسي است. پلوتو بالاي يك مدار خيلي طولاني درست 248 سال و 54 روز يكبار بدور خورشيد ميگردد. و برخي از دانشمندان سياره شارون را قمر پلوتو ميدانند. اين سياره كه در سال 1930 كشف گرديده معلومات اندكي در مورد آن موجود است. بعلت فاصله بسيار زيادي كه از كره ما (زمين) دارد اطلاعات دقيقي از اين سياره در دست نيست و تاكنون اقماري نيز در اطراف آن مشاهده نشده است.

 

دانشمندان وجود حيات را به علت سرماي شديد 204- الي 237- درجه سانتي گراد در اين سياره متحمل نميدانند. وجود اين سياره در منظومه شمسي اولين بار توسط Lowel تخمين زده شد و سپس بوسيله ويليام تومباك در سال 1930 كشف گرديد. تحقيقات بعدي به كشف سياره كوچكتري بنام شارون (سرد ترين سياره كشف شده) در نزديكي اين سياره انجاميد. 22 ژوئن 1خ978 م نهمین سیاره منظومه شمسی ، پلوتون (سیاره تنها) در سال 1930میلادی توسط کلاید تامباو از طریق عکسبرداریهای متوالی کشف شد. مقایسه عکسهای یک ناحیه ثابت از آسمان در شبهای مختلف نشان می‌داد که این اجرام آسمانی طی یک فاصله زمانی معین ، نسبت به ستارگان زمینه تغییر مکان می‌دهد. از همین رو وجود آن به عنوان یک سیاره جدید ، تأیید شد. 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ : شنبه 9 شهريور 1392
نویسنده : Mehrshad
49 واقعیت درباره کره زمین

 

ما برروی سیاره ای زندگی می کنیم که تا کنون به عنوان تنها پذیرنده حیات شناخته شده است. اگرچه چند وقتی است تلسکوپ فضایی کپلر داده هایی را مخابره می کند که دربرگیرنده خبرهایی از یافته شدن سیاراتی همانند زمین (به لحاط ساختار) است، اما این سیارات تنها نامزدهایی برای تحقیق بیشتر درباره شرایط حیات در ورای جو زمین هستند.

علی رغم تمام جستجوی های گسترده و پیشرفته بشر در فضای خارج از زمین و امیدواری به یافتن کراتی برای میزبانی از انسان ها، این تنها زمین است که به ما اجازه داده تا برروی آن سکنی گزینیم و به بقایمان ادامه دهیم.

اما شما به چه میزان با این سیاره آشنا هستید؟ چه موارد شگفت انگیزی را درباره آن می دانید؟ مطالبی که در ادامه خواهید خواند شامل 49 مورد از مواردی درباره سیاره زمین است که شاید کمتر به آن توجه کرده باشید. این مطالب در قالب سوال و جواب گردآوری شده است تا بهتر بتوانید معلومات خودتان را درباره زمین محک بزنید.

1- گرمترین مکان بر روی زمین کجاست؟

بسیاری تصور می کنند که دره مرگ در کالیفرنیا گرمترین مکان روی زمین است. اگرچه در بعضی از روزها این تصور درست است اما منطقه العزیز در لیبی با ثبت رکورد دمای 57.8 درجه سلسیوس در 13 سپتامبر 1922 گرمترین منطقه ای از زمین شناخته شده که تا به حال دمای آن اندازه گرفته شده است. بیشترین دمای دره مرگ در سال 1913، 56.6 درجه سلسیوس ثبت شده است.

49 واقعیت درباره کره زمین

2- سردترین مکان روی زمین کجاست؟

جایی بسیار دور و البته قابل انتظار. سردترین منطقه ای که تا به حال دمای آن ثبت شده است منطقه ای به نام وستوک در قطب جنوب است. دمای منفی 89 درجه سلسیوس در 21 جولای سال 1983 در این منطقه به ثبت رسیده است.

3- آیا کوه ها هم رشد می کنند؟

بله، اما رشد آن ها به گونه ای نیست که ما بتوانیم با چشم آن را مشاهده کنیم. سرعت رشد این کوه ها 1 میلی متر در هر یک میلیون سال است. ناخن های انگشتان شما نیز در هر 2 هفته یک بار همین قدر رشد می کند!

4- در هر سال چه مقدار ذره از فضا وارد جو زمین می شود؟

در واقع نمی توان به این پرسش جواب قاطعی داد اما دانشمندان معتقدند در هر سال حداقل 1000 میلیون گرم از ذرات ریز گوناگون موجود در فضا وارد جو زمین می شوند و راه خودشان را به سمت سطح زمین ادامه می دهند. این موضوع باعث شده است تا عده ای از محققان، مساله ای را تحت این عنوان مطرح کنند که برخی میکروب ها ریشه ای فرازمینی دارند و از مناطق مختلفی در فضا به زمین منتقل شده اند. نظریه ای که شاید بتواند مبنایی برای شکل گیری حیات فرازمینی باشد.

5- آیا زمین واقعا به شکل کره است؟

خیر. به خاطر گردش زمین به دور خودش، در مناطق میانی این سیاره حالت برآمدگی به وجود آمده است. این برآمدگی در طی قرن های مختلف رو به کاهش بود اما اخیرا مطالعه های جدید صورت گرفته نشان می دهد که این برآمدگی دوباره رو به افزایش است. افزایش و تسریع ذوب شدن یخچال های طبیعی یکی از عوامل دخیل در این مورد است.

49 واقعیت درباره کره زمین

6- برای رفتن به مرکز زمین چه مقدار راه باید پیمود؟

فاصله سطح زمین تا مرکز آن در حدود 6378 کیلومتر است. بیشتر لایه های دورنی زمین را مواد سیال تشکیل داده اند و پوسته سخت زمین ضخامتی تنها در حدود 66 کیلومتر دارد. اگر زمین را مانند یک سیب فرض کنیم پوسته زمین از پوسته این سیب هم نازکتر خواهد بود!

7- ماه از زمین دور می گردد یا به آن نزدیک می شود؟

در حدود چندین میلیون سال پیش مدار ماه بسیار نزدیکتر از حالت فعلی به زمین بود. یک دور چرخش کامل ماه به دور زمین تنها 20 روز طول می کشید. امروزه اما می دانیم که ماه در حال دور شدن از زمین است و در هر سال در حدود 4 سانتی متر از سیاره مادر خود فاصله می گیرد.

49 واقعیت درباره کره زمین

ما بر روی سیاره ای زندگی می کنیم که تا کنون به عنوان تنها پذیرنده حیات شناخته شده است. اگرچه چند وقتی است تلسکوپ فضایی کپلر داده هایی را مخابره می کند که دربرگیرنده خبرهایی از یافته شدن سیاراتی همانند زمین (به لحاظ ساختار) است، اما این سیارات تنها نامزدهایی برای تحقیق بیشتر درباره شرایط حیات در ورای جو زمین هستند.

علی رغم تمام جستجوی های گسترده و پیشرفته بشر در فضای خارج از زمین و امیدواری به یافتن کراتی برای میزبانی از انسان ها، این تنها زمین است که به ما اجازه داده تا بر روی آن سکنی گزینیم و به بقایمان ادامه دهیم. حال شما تا چه میزان با این سیاره آبی آشنا هستید؟

در مطلب گذشته به 7 پرسش درباره سیاره زمین که شاید کمتر به آن توجه کرده باشید پاسخ داده شد. در این نوشته نیز به 7 پرسش دیگر درباره کره خاکیمان پاسخ داده خواهد شد تا بیش از پیش با این سیاره شگفت انگیز آشنا شویم.

8 – آیا زمین بزرگترین سیاره خاکی در منظومه شمسی است؟

جواب این سوال مثبت است. قطر زمین در استوا 12756 کیلومتر است و این در حالیست که قطر سیاره زهره، خواهر دوقلوی زمین در حدود 12104 کیلومتر است. سیارات عطارد و مریخ نیز که دو سیاره خاکی دیگر منظومه شمسی هستند به مراتب کوچکتر از زهره و زمین هستند. البته پلوتو نیز یک سیاره خاکی به حساب می آید اما اخیرا این سیاره از لیست سیارات بیرون گذاشته شده است.

49 واقعیت درباره کره زمین

9- قسمت های داخلی زمین تا چه اندازه داغ هستند؟

به اندازه هر یک کیلومتر که به داخل زمین برویم دما به میزان 20 درجه سانتی گراد افزایش پیدا می کند. در نواحی که هنوز به هسته زمین نزدیک نشده ایم دمای محیط در کمترین حالت تا 3870 درجه سانتی گراد افزایش پیدا خواهد کرد.

10- زمین چند سال دارد؟

سیاره ما سنی در حدود 4.5 میلیارد سال دارد که اندکی از خورشید جوانتر است. تحقیقات اخیر نشان می دهد کره زمین بسیار زودتر از آن چه تصور می شد به دنیا آمده است. سن جدید سیاره زمین 4.467 میلیارد سال تخمین زده شده است که به نسبت سن قدیمی تر آن که در حدود 4.537 میلیارد سال برآورد شده بود بسیار جوانتر به نظر می آید!

11-  کدام سیاره قمر بیشتری دارد؟ مریخ یا زمین؟

سیاره مریخ دارای دو قمر به نام های فوبوس و دیموس است در حالی که زمین تنها یک قمر طبیعی دارد که ما آن را به نام ماه می شناسیم. البته سیارات خارجی منظومه شمسی مانند زحل و مشتری برخلاف سیارات داخلی، قمرهای بسیاری را در اطراف خود جمع کرده اند. تعداد این اقمار به قدری زیاد است که شاید دانشمندان مجبود شوند در آینده تعریف جدیدی برای قمر ارائه دهند.

12- آیا زمین و ماه در بدو تولد از یکدیگر جدا شدند؟

اینکه ماه دقیقا چگونه بوجود آمده هنوز معلوم نشده ‌است. ممکن است همراه با زمین در اوایل شکل گیری منظومه شمسی شکل گرفته باشد، یا اینکه بعدها جذب میدان جاذبه شده و در مدار قرار گرفته‌است. نظریه‌ای که بیش از سایر نظریه‌ها پذیرفته شده این است که ماه از برخورد یک سیارک به اندازه مریخ به زمین بوجود آمده‌است. اثرات متقابل جاذبه‌های زمین و ماه بر همدیگر باعث افزایش مدت حرکت وضعی هر دو جسم شده‌است.

13-  آیا زمین همیشه در این فاصله از خورشید قرار خواهد داشت؟

دانشمندان معتقدند در چند میلیارد سال آینده، خورشیدی به قدر بزرگ می شود که ممکن است مدار زمین را در بربگیرد. اگر تا آن زمان بشر همچنان در زمین زندگی کند قعطا به همراه زمین و سایر جانوران تبخیر خواهد شد. البته اگر تا آن زمان جرم خورشید دست خوش تغییراتی غیر قابل پیش بینی شود این امکان وجود دارد که زمین در مدار دورتری نسبت به مدار کنونی از خورشید قرار بگیرد. بعضی شبیه سازی های انجام گرفته شده نشان می دهد به لحاظ تئوری جابه جایی مدار زمین امکان پذیر است.

14- در هر ثانیه چند رعد و برق در سراسر جهان اتفاق می افتد؟

به طور میانگین در حدود 100 رعد و برق در هر ثانیه در سراسر جهان روی می دهد. البته این تعداد تنها رعد و برق هایی هستند که با زمین برخورد می کنند. در هر دقیقه شاید بالغ بر 1000 صاعقه در پیرامون زمین و در میان ابرهای بالای سر ما زده می شود.

49 واقعیت درباره کره زمین
 

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ : شنبه 9 شهريور 1392
نویسنده : Mehrshad

 

دانستني‌هاي جالب درباره كره زمين

چاپ فرستادن به ایمیل

 

خورشيد را 9 سياره احاطه كرده‌اند كه در بين آنها كره زمين از نظر فاصله با خورشيد، سومين كره است و از چهار سياره داخلي بزرگ‌تر است.

 

 

از پنج سياره بيروني، چهار تاي آنها از كره زمين بزرگ‌تر هستند. زمين در مداري گردش مي‌كند كه هيچ وقت از 5/91 ميليون مايل به خورشيد نزديك‌تر نمي‌شود و از 5/94 ميليون مايل دورتر نمي‌شود.

 

جالب‌تر اينجا است كه اين مدار تقريباً دايره مانند است و اگر غير از اين بود زندگي روي كره زمين غير ممكن مي‌شد زيرا حيوانات و گياهان در زمستان از سرما يخ مي‌زنند و در تابستان از گرما كباب مي‌شدند. ‏

زمين در مقايسه با كائنات يك كره جوان و جديد است با اين حال زمين حدود 5/4 هزار ميليون سال عمر دارد. كشف اين موضوع از بررسي‌هاي انجام شده توسط راديواكتيو كه در تعيين عمر سنگ‌ها از آن استفاده مي‌شود، به دست آمده است.

 

تمامي عناصر راديواكتيو همانند اورانيوم كه براي عكس العمل تعيين شده به كار مي‌رود، به عناصر مختلف در ميزان ثابتي، تغيير شكل مي‌دهند.

 

به وسيله اندازه گرفتن اين دو، يعني مقدار عنصر راديواكتيو اصلي و عنصر راديواكتيو تغيير شكل يافته، مي‌توان عمر تشكيل سنگ را حساب كرد. قديمي‌ترين سنگ‌هايي كه تا كنون به دست آمده‌اند حدود 3 هزار ميليون سال عمر داشته‌اند ولي به طور يقين زمين سال‌هاي طولاني قبل از اين كه سطح سنگ‌ها شروع به تشكيل يافتن كنند، وجود داشته است. ‏

اگر چه ستاره شناسان و سياره شناسان چندين تئوري درباره چگونگي بوجود آمدن زمين و بقيه سيارات منظومه شمسي ارائه داده‌اند ولي هنوز شك و ترديد فراواني در رابطه با مبدأ تشكيل زمين وجود دارد.

 

هر كدام از اين تئوري‌ها بايد شامل اين واقعيت باشد كه تمامي سياره‌هاي بزرگ‌تر در مدار دايره مانندي در اطراف خورشيد گردش مي‌كنند و اين مدارها تقريباً در يك سطح نزديك هم قرار مي‌گيرند. حقيقت ديگري كه بايد توضيح داده شود اين است كه تمامي كرات در يك جهت به دور خورشيد مي‌چرخند و آن در جهتي است كه خورشيد به تناوب دور مي‌زند.

 

حتي عجيب‌تر اين كه فاصله كرات مختلف از خورشيد از نظر رياضي به وسيله يك معادله ساده با هم نسبت دارند و به نام قانون «باد» ناميده مي‌شود. البته ممكن است اين فقط يك تصادف و اتفاق باشد يا احتمال دارد رابطه با مبدأ اصلي منظومه شمسي داشته باشد. ‏

در اينجا دو تئوري اصلي به وجود مي‌آيد يكي اين كه يك رشته طولاني از بخار داغ به وسيله نيروي جاذبه سياره ديگري كه از نزديكي خورشيد مي‌گذشته از خورشيد جدا شده و پايين افتاده است سپس به تدريج بخار داغ، خنك و منقبض شده و تبديل به گلوله‌هاي جامدي شده است كه همان كرات هستند.

 

تئوري ديگر كه احتمال بيشتري دارد عبارت است از اين كه در اصل يك توده بخار و غبار وجود داشته كه در حال چرخش دايره مانند بوده است.

 

چرخش‌ها و گردبادهاي اين توده تكامل حاصل كرده و هسته‌هاي مركزي كرات ايجاد شده است. هر كدام از اين هسته‌ها به تدريج بزرگ‌تر شدند زيرا نيروي جاذبه آنها هر زمان بيشتر و بيشتر اجسامي را كه در فضاي لايتناهي اطرافشان پراكنده بودند به طرف خود جذب مي‌كردند.

 

خورشيد در مركز اين دايره‌اي كه بخار و غبار به صورت ابر تيره در آمده واقع شده بود، زمين يكي از گرد بادها بوده است.‏

كره زمين با سرعت 5/18 مايل در ثانيه به دور خورشيد در حال حركت است. همانند تمامي اجسام ديگري كه در مدارهاي هيأت، حركت و راهشان از قوه ميل به مركز پيروي مي‌كنند درست همانند پوست حلزون بسيار بزرگي كه روي يك نخ نامريي قرار داشته باشد.

 

همان طور كه كره دور مي‌شود نيروي ميل به مركز به وسيله كشش نيروي جاذبه زمين بين خورشيد و كره زمين ايجاد مي‌شود. اگر كره زمين از دور زدن باز بايستد روي خورشيد سقوط خواهد كرد. ‏

خوشبختانه در فضا بخار آن قدر وجود ندارد كه گردش زمين را آهسته كند و فقط از اندازه مدار زمين به طور بسيار ملايمي كاسته مي‌شود.‏

زمين در فضا به شكل مارپيچ در حال حركت است به علاوه اين كه كره زمين از مغرب به مشرق روي محور خودش هر بيست و چهار ساعت يك بار مي‌چرخد.‏‎ ‎اندازه گيري‌هاي جديد صورت گرفته نشان مي‌دهند كه محور شمالي جنوبي كره زمين جنبش نسبتاً مختصر و نامنظمي دارد. همچنين ساعت‌هاي بسيار دقيق نشان مي‌دهند كه طول روزها به طور بسيار ملايمي تغيير مي‌كند.

 

البته به عقيده بسياري از صاحب نظران اين طولاني شدن ملايم روزها به دليل زياد شدن جزر و مدهاي انرژي محرك گردش زمين است. البته اساس جزر و مدهاي دريا به واسطه كشش نيروي جاذبه ماه است.‏

خوشبختي بشري كه روي زمين زندگي مي‌كند در اين است كه زمين تندتر نمي‌چرخد وگرنه وقتي كه نيروي گريز از مركز از نيروي جاذبه بيشتر مي‌شد زمين و تمامي متعلقاتش در فضا پخش مي‌شدند. ‏

يك نكته جالب در مورد زمين اين است كسي كه روي خط استوا زندگي مي‌كند در واقع از كسي كه در هر يك از قطب‌هاي زمين است تندتر حركت مي‌كند. حركت زمين در خط استوا تندتر از دو قطب است.‏

اندازه گيري‌هايي كه روي حركت و جنبش ستاره‌هاي كوچك مصنوعي كه به وسيله راكت به فضا پرتاب شده‌اند نشان مي‌دهند كه نه فقط زمين در دو قطب كمي پهن‌تر است بلكه كمي هم به شكل گلابي است.

 

زمين يگانه كره‌اي است كه روي آن اقيانوس وجود دارد و داراي هوايي به نسبت چهار پنجم ازت و يك پنجم اكسيژن است. همچنين زمين شامل هسته مركزي مذابي است به قطر 3 هزار مايل و به طور قطع حرارت مركز آن چندين هزار درجه سانتي گراد است.

 

به احتمال زياد قسمت بزرگي از اين حرارت از راديواكتيو معادن داخل زمين حاصل مي‌شود.‏

قشر زمين يا ورقه رويي آن حدود 25 مايل ضخامت دارد. فاصله بين قله اورست تا «مارياناز ترانش» گودترين نقطه اقيانوس آرام، حدود 12 مايل است و نيز تقريباً 78 درصد سطح زمين از آب پوشيده شده است.‏


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ : شنبه 9 شهريور 1392
نویسنده : Mehrshad

اطلاعاتی در مورد دایناسورها

دانستنی ها | اطلاعاتی در مورد دایناسورها بسیاری معتقدند دایناسورها 65 میلیون سال پیش در اثر اصابت یک شهاب سنگ به زمین منقرض شدند، اما حقیقت این است که این حیوانات عجیب تا 700 هزار سال بعد از این واقعه روی کره زمین زندگی می کردند.
 
در این نوشته که از سایت تلگراف ترجمه شده، بعضی از حقایق جالب در مورد دایناسورها را بیان می کنیم.

سنگین ترین دایناسور
سنگین ترین دایناسور شناخته شده تادکنون براکیوزاروس (Brachiosaurus) با وزن تقریبی 80 تن است. وزن و جثه این حیوان تقریبا معادل با 17 فیل آفریقایی است. براکیوزاروس نزدیک به 16 متر قد و 26 متر طول داشته و اسکلت آن بزرگ ترین بازمانده زمین است که در موزه ها در معرض چشمان حیرت زده بازدیدکنندگان قرار می گیرد.
براکیوزاروس

کوچک ترین دایناسور جهان
کوچک ترین فسیل دایناسور که تاکنون شناسایی شده متعلق به لسوتوزوروس (lesothosaurus) است که اندازه ای برابر با یک جوجه کوچک دارد. البته فسیل های کوچک تر از لسوتوزوروس نیز شناسایی شده اما آن ها در حقیقت متعلق به نوزادان دایناسورهای بزرگ تر بوده اند.
 

لسوتوزوروس
کوچک ترین تخم دایناسور
کوچک ترین تخم دایناسور که تاکنون یافت شده فقط 3 سانتی متر طول دارد. هنوز مشخص نیست این تخم متعلق به کدام گونه از دایناسورها بوده است.

باهوش ترین دایناسور جهان
یکی از باهوش ترین دایناسورهای جهان ترودون (Troodon) است. این شکارچی با طول تقریبی 2 متر، مغزی به اندازه پستانداران یا پرندگان امروزی داشت.
 
ترودون
احمق ترین دایناسور جهان
استگوزاروس(Stegosaurus) کوچک ترین مغز را در بین تمام دایناسورها داشته است. اندازه مغز این حیوان فقط 3 سانتی متر و وزن آن فقط 75 گرم بود که برابر با یک گردوی کوچک است. اگرچه در صورتی که شما اندازه مغز را با اندازه بدن مقایسه کنید، آن گاه احتمالا پلاتوزاوروس (Plateosaurus) لقب یکی از احمق ترین دایناسورهای جهان را به خود اختصاص خواهد داد.
 
استگوزاروس

پلاتوزاوروس

بلندترین دایناسور
بلندترین دایناسورها گروه براکیوزارید(Brachiosaurid از ساروپادها sauropod) بودند. پاهای جلویی این دایناسورها بلندتر از پاهای عقبی آن ها بود که باعث می شد آن ها ظاهری شبیه به زرافه ها داشته باشند. این فیزیک بدنی به همراه گردن بسیار بلند به آنها این امکان را می داد تا از بلندترین درختان آن دوران تغذیه کنند. مشهورترین گروه شناخته شده از این دایناسورها 13 متر قد داشت. ساروپوزیدون (Sauroposeidon) بسیار غول پیکر بود و احتمالا تا 18.5 متر قد می کشید.
ساروپوزیدون

سریع ترین دایناسور جهان
سریع ترین دایناسورهای جهان، ارنیتومیمیدها (ornithomimid) مانند درومیسیومیموس (Dromiceiomimus) هستند که با سرعت 60 کیلومتر در ساعت می دویدند.
ارنیتومیمید

قدیمی ترین دایناسور جهان
قدیمی ترین دایناسور جهان که تاکنون شناخته شده با قدمت 230 میلیون سال در ماداگاسگار کشف شده اما تاکنون نام رسمی برای آن انتخاب نشده است. رکورد بعدی متعلق به Eoraptor با قدمت 228 میلیون سال است.
Eoraptor


بلندترین نام دایناسور
طولانی ترین نام دایناسور جهان میکروپاکیسفالوزاروس (Micropachycephalosaurus) به معنای مارمولک کوچک سر ضخیم است! فسیل این حیوان در چین پیدا و در سال 1978 توسط دانگ باستان شناس چینی نامگذاری شد.
 
میکروپاکیسفالوزاروس
چند گونه جدید از دایناسورها در انگلستان یافت شده است؟
تا کنون 108 گونه از دایناسورها در بریتانیا شناسایی شده است. بریتانیا در طی دوره مسوزوئیک منطقه مهمی بود چرا که پل ارتباطی بین آمریکای شمالی و آسیا و اروپا بود. به همین دلیل این منطقه در طی دوره مهاجرت دایناسورها و هم چنین تکامل آنها اهمیت فوق العاده ای داشت.

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ : شنبه 9 شهريور 1392
نویسنده : Mehrshad

 

دنیای خودرو - جدیدترین عکسهای لامبورگینی آونتادور روداستر 2014 - لامبورگینی آونتادور LP-700

لطفأ نظر بگذارید.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ : شنبه 9 شهريور 1392
نویسنده : Mehrshad

 

+ نوشته شده در  پنجشنبه نهم شهریور 1391ساعت 18:26  توسط محمد  |  2 نظر

Supercar nirvana

+ نوشته شده در  پنجشنبه نهم شهریور 1391ساعت 12:40  توسط محمد  |  5 نظر

Mazda launches new 6 saloon

2012 Mazda 6

 


برچسب‌ها: Mazda launches new 6 saloon
+ نوشته شده در  پنجشنبه نهم شهریور 1391ساعت 12:36  توسط محمد  |  2 نظر

عکس هایی از خودروهای لوکس در ایران

+ نوشته شده در  سه شنبه هفتم شهریور 1391ساعت 16:25  توسط محمد  |  یک نظر

سریعترین خودروهای مدل ۲۰۱۳ جهان

 

سی.ان.بی.سی براساس اطلاعاتی که در سایت TotalCarScore انتشار یافته، اعلام کرده که بوگاتی ویرون سوپر اسپورت با سرعتی معادل ۴۳۱ کیلومتر بر ساعت سریعترین خودروی مدل ۲۰۱۳ جهان است. قیمت پایه این خودرو ۲٫۴ میلیون دلار اعلام شده است.

رده دوم سریعترین خودروهای مدل ۲۰۱۳ جهان به لامبورگینی آونتادور LP 700 با سرعت ۳۴۹ کیلومتر بر ساعت اختصاص یافته است. قیمت پایه این خودرو ۳۷۶ هزار دلار اعلام شده است. همچنین سومین خودروی سریع مدل ۲۰۱۳ جهان فراری F12 بریلینتا بوده که سرعت آن به ۳۳۹ کیلومتر بر ساعت نیز می رسد. قیمت پایه این خودرو معادل ۳۴۳ هزار و ۳۸۵ دلار تعیین شده است.

رده های بعدی سریعترین خودروهای مدل ۲۰۱۳ جهان به ترتیب به خودروهای زیر رسیده است:

فراری FF با سرعت ۳۳۴ کیلومتر بر ساعت و قیمت پایه ۲۹۵ هزار دلار، SRT وایپر با سرعت ۳۳۱ کیلومتر بر ساعت و قیمت پایه ۱۰۰ هزار دلار، مکلارن MP4-12C با سرعت ۳۲۹ کیلومتر بر ساعت و قیمت پایه ۲۳۹ هزار و ۴۰۰ دلار، بنتلی کانتیننتال GT اسپید با سرعت ۳۲۹ کیلومتر بر ساعت و قیمت پایه ۲۳۴ هزار دلار، شورولت کورت ZR1 با سرعت ۳۲۹ کیلومتر بر ساعت و قیمت پایه ۱۱۱ هزار و ۶۰۰ دلار، لامبورگینی گالاردو LP 570-4 سوپرلگرا با سرعت ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت و قیمت پایه ۲۳۷ هزار و ۶۰۰ دلار و فراری ۴۵۸ ایتالیا با سرعت ۳۲۳ کیلومتر بر ساعت و قیمت پایه ۲۲۹ هزار و ۸۲۵ دلار.

 


برچسب‌ها: سریعترین خودروهای مدل ۲۰۱۳ جهان
+ نوشته شده در  دوشنبه ششم شهریور 1391ساعت 8:15  توسط محمد  |  نظر بدهید

عکسهای گرانترین ماشین آمریکایی به قیمت 11 میلیون دلار

+ نوشته شده در  شنبه چهارم شهریور 1391ساعت 13:24  توسط محمد  |  نظر بدهید

عکس هایی از ماشین بوگاتی گرند اسپرت ویتس SE

این نخستین باری نیست که بوگاتی از مدل گرند اسپرت ویتس رونمایی می کند چرا که سال گذشته نیز در نمایشگاه خودروی ژنو رونمایی شده بود. اما اندکی صبر کنید؛ ترکیب رنگ بکار گرفته شده در این خودرو برای اولین بار استفاده شده و همین هم دلیل خوبی برای رونمایی مجدد آن است.به گزارش پارس ناز گرند اسپرت ویتس (با تلفظ VITES) در حقیقت پلی میان مدل های روباز ویرون و مدل های جدید سوپر اسپرت است.

 

www.parsnaz.ir - عکس هایی از ماشین بوگاتی گرند اسپرت ویتس SE


برچسب‌ها: عکس هایی از ماشین بوگاتی گرند اسپرت ویتس SE
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه چهارم شهریور 1391ساعت 8:42  توسط محمد  |  نظر بدهید

والپیپرهای جدید و زیبا از آئودی - Audi A1 quattro

+ نوشته شده در  جمعه سوم شهریور 1391ساعت 9:51  توسط محمد  |  یک نظر

مجموعه والپیپرهای زیبا از ماشینها

+ نوشته شده در  جمعه سوم شهریور 1391ساعت 9:48  توسط محمد  |  2 نظر

عکسهای زیبا و جدید طراحی ماشین مفهومی ۲۰۱۲

+ نوشته شده در  چهارشنبه یکم شهریور 1391ساعت 11:21  توسط محمد  |  نظر بدهید

رودستر زاگوتای BMW

سه ماه پس از انتشار آخرین نمونه از سری ماشین های کوپه، حالا کمپانی BMW آخرین مدل رودستر خود را که zagato نام دارد و به عنوان جد کوپه شناخته می شود، ارائه کرده است.

این ماشین زیبای BMW تنها ظرفیت دو سرنشین را دارا بوده، فاصله ی بین دو محور آن بسیار طولانی است و چراغ های جلویی به صورت دوتایی طراحی شده اند.

نمای پشتی این رودستر زیبا از یک قسمت شیشه ای سیاه رنگ تشکیل شده که چراغ های عقب در آن جای گرفته اند.

این ماشین رنگ منحصر به فردی دارد، طیف رنگی آن از خاکستری تیره تا نقره ای متغیر است که در نور منعکس کننده ی حالت یک فلز مایع می باشد. پانل های در و روکش صندلی های آن از چرم قهوه ای و سیاه طراحی شده اند.

ماشین

 


برچسب‌ها: رودستر زاگوتای BMW
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه یکم شهریور 1391ساعت 8:37  توسط محمد  |  نظر بدهید

عکس های Mercedes Benz GL Class 2013

+ نوشته شده در  سه شنبه سی و یکم مرداد 1391ساعت 10:58  توسط محمد  |  یک نظر

تصاویر BMW Zagato Roadster Concept 2012

+ نوشته شده در  دوشنبه سی ام مرداد 1391ساعت 14:30  توسط محمد  |  یک نظر

عکس های Hyundai i30 Wagon 2013

+ نوشته شده در  دوشنبه سی ام مرداد 1391ساعت 14:12  توسط محمد  |  یک نظر

لامبورگینی با رنگی متفاوت

+ نوشته شده در  جمعه بیست و هفتم مرداد 1391ساعت 19:43  توسط محمد  |  5 نظر

2012 Pagani Zonda R Evoluzione

+ نوشته شده در  جمعه بیست و هفتم مرداد 1391ساعت 15:32  توسط محمد  |  یک نظر

Jaguar XKR-S Convertible (2013)

 


برچسب‌ها: Jaguar XKRS Convertible2013
+ نوشته شده در  جمعه بیست و هفتم مرداد 1391ساعت 15:23  توسط محمد  |  یک نظر

Lamborghini Gallardo LP570-4 Superleggera (2011)

 


برچسب‌ها: Lamborghini Gallardo LP5704 Superleggera2011
+ نوشته شده در  جمعه بیست و هفتم مرداد 1391ساعت 15:19  توسط محمد  |  نظر بدهید

Honda HSV-010 GT (2010)

 


برچسب‌ها: Honda HSV010 GT2010
+ نوشته شده در  جمعه بیست و هفتم مرداد 1391ساعت 15:17  توسط محمد  |  2 نظر

Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse (2012

 


برچسب‌ها: Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse2012
+ نوشته شده در  جمعه بیست و هفتم مرداد 1391ساعت 15:11  توسط محمد  |  2 نظر

2012 Porsche Panamera GTS

+ نوشته شده در  جمعه بیست و هفتم مرداد 1391ساعت 14:55  توسط محمد  |  2 نظر

2012 Porsche 911 GT3 RS 4.0 Sportec SP 525

+ نوشته شده در  جمعه بیست و هفتم مرداد 1391ساعت 14:53  توسط محمد  |  یک نظر


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ : شنبه 9 شهريور 1392
نویسنده : Mehrshad
ونالدو 10 گل در هشت بازی مقابل اتلتیک گل زده است

 

 

با توجه به بازی روز یک شنبه رئال مادرید در مقابل اتلتیک اماری از رونالدو در برابر این تیم در کل مصاف های اخیری که رونالدو توش قرار داشته براتون گذاشتم که رونالدو در کل هشت بازی که با پیراهن رئال مادرید برابر اتلتیک قرار گرفته 10گل زده و برای اینکه رکورد بهترین گلزن رئال مادرید را بشکند باید 7 گل دیگر بزند تا زارا را با 16 گل زده از پیش رو بردارد.و در پایان جدولی از گلزنی رونالدو در مقابل اتلتیک براتون گذاشتم:

 

عملکرد رونالدو در برابر اتلتیک
تاریخ نتیجه تعداد گلی که رونالدو زده
16-01-2010 Athletic 1-0 Real Madrid -
08-05-2010 Real Madrid 5-1 Athletic 1
20-11-2010 Real Madrid 5-1 Athletic 3
09-04-2011 Athletic 0-3 Real Madrid 1
22-01-2012 Real Madrid 4-1 Athletic 2
02-05-2012 Athletic 0-3 Real Madrid 1
17-11-2012 Real Madrid 5-1 Athletic -
14-04-2013 Athletic 0-3 Real Madrid 2

 

من از بازیکنان می خواهم تا روحیه ای جنگنده و حرفه ای داشته باشند و همیشه به یاد داشته باشند که در باشگاهی با پرستیژ فوق العاده بازی می کنند."

 

 

Cristiano Ronaldo giving an hand shake to Carlo Ancelotti, in Real Madrid 2013

 

 

    شنبه نوزدهم مرداد 1392 آرشیو نظرات    
 

راموس:رونالدو و اوزیل و ایسکو را به نیمار و مسی ترجیح میدهم
 دسته بندی : آخرین اخبار از رونالدو       نویسنده : علی

راموس:رونالدو و اوزیل و ایسکو را به نیمار و مسی ترجیح میدهم

 

مدافع تیم رئال مادرید این هفته در گفتگو با ESPN، به عنوان کاپیتان دوم تیم، در مورد خریدهای جدید تیم، آنچلوتی، دوران مورینیو، رقیب دیرینه [بارسلونا] صحبت کرد.

تیم: "مربی جدید از راه رسیده است و چند بازیکن جدید داریم. حالا ترکیب جوان تر شده است و تأکید هم بر آوردن بازیکنان جوان است؛ بازیکنان اسپانیایی که در آستانه فصل جدید که ما واقعاً مشتاق شروعشش هستیم، مثبت جلوه می کنند. آن تعداد از ما که مدت بیشتری در باشگاه بوده اند به این نکته پی برده اند که ما باید در کادر فنی ثبات داشته باشیم- این چیزی است که ما نیاز داریم تا به ما کمک کند تمام عناوین ممکن را فتح کنیم. و از طرفی همانطور که ایکر گفت، آوردن بازیکنان اسپانیایی همیشه مهم است."

مورینیو: "فصل گذشته ما در تکرار موفقیت های قبلی مان ناکام بودیم، اما شما باید روی جنبه مثبت قضیه تمرکز کنید. من فقط به اتفاقات خوبی که در دوران او افتاد فکر می کنم. من آدم کینه ای نیستم. من فقط چیزهایی را به یاد می آورم که در طول دورانی که اکنون به پایان رسیده است، یاد گرفتم. فوتبال در حال حرکت است و ما نیاز داریم که به رشدمان ادامه دهیم، پیشرفت کنیم و بلند پرواز باشیم تا بتوانیم عناوین زیادی به دست آوریم.

این شروع دوره جدیدی است، با مربی جدید، خریدهای جدید و همه ما هیجان زده ایم و امیدوار به موفقیت."

ارزیابی خود از فصل گذشته: "فکر نمی کنم بهترین فصل من بوده باشد، کاملاً برعکس. شاید به این دلیل که ما نتوانستیم در مسابقاتی که آرزوی فتح آن را داشتیم، موفق شویم، لیگ، چمپیونزلیگ و کوپا دل ری...

دست خالی به پایان رساندن فصلی که خیلی زیاد برایش تلاش کرده بودیم اصلاً چیز خوبی نیست. شما 60 بازی انجام می دهید و در پایان چیزی از آنها ندارید که نشان دهید؛ هیچکس این را دوست ندارد. اما من نمی خواهم روی مسائل منفی تمرکز کنم؛ تنها نکات مثبت که بهترین بخش هستند. این زمانی است که شما به سختی پیش می روید تا بتوانید چیزهای جدید یاد بگیرید و این برای من مثبت است."

دسیما [دهیمن چمپیونزلیگ]: "همیشه یکی از بزرگترین اهداف ما بوده است چرا که از آخرین قهرمانی ما در چمپیونزلیگ زمان زیادی گذشته است. اما فکر نمی کنم که این تبدیل به عقده و وسواس شود. ما باید به این باور برسیم که می توانیم این عنوان را کسب کنیم، اما تیمهای بزرگ دیگری هم هستند که مثل ما می خواهند این عنوان را به دست آورند."

نیمار و مسی: "نیمار و مسی؟ من هم تیمی های خودم، کریستیانو، اوزیل و ایسکو را ترجیح می دهم. هیچکس شکی ندارد که آنها بازیکنان بزرگی هستند، اما من تنها کسانی را ترجیح می دهم که در تیممان باشند."

بارسا: "دوره هایی بوده است که وقتی حتی هیچ جامی هم به دست نیاورده ایم، در بازی های مقابل هم موفق عمل کرده ایم؛ این می تواند برای هرکس رخ دهد. من بهترین ها را برای تیمهای اسپانیایی آرزو می کنم اما روشن است که وفتی رئال مادرید مقابل بارسلونا قرار می گیرد، واقعاً نمی توانم بگویم که برایشان آروزی موفقیت دارم؛ رئال مادرید همیشه برای من در اولویت بوده است."

آنچلوتی: "هر مربی متفاوت است؛ آنها سیستم های متفاوت، عادات و فلسفه های متفاوتی دارند...

ما در وسط یک دوره انتقالی هستیم اما چیزی که من می توانم بگویم، این است که همه اعضای تیم از روش کاری او و اینکه چطور به بازیکنانش نزدیک می شود راضی و خوشحالیم؛ پس بیایید امیدوار باشیم که این آغازی برای فتح عناوین متعدد قهرمانی باشد."

 

Cristiano Ronaldo and Sergio Ramos new and original way of celebrating goals, in Real Madrid 2013

 

    شنبه نوزدهم مرداد 1392 آرشیو نظرات    
 

فلورنتیو پرس:همه ما مطمئنیم که رونالدو در رئال از فوتبال خداحافظی می کند؛آرزویم ماندن اوست
 دسته بندی : آخرین اخبار از رونالدو       نویسنده : علی

فلورنتیو پرس:همه ما مطمئنیم که رونالدو در رئال از فوتبال خداحافظی می کند؛آرزویم ماندن اوست

 

فلورنتیو پرس، رئیس باشگاه رئال مادرید، مطمئن است که کریس رونالدو قصد دارد در این باشگاه از فوتبال خداحافظی کند.

این ستاره پرتغالی که در دیدار شب گذشته تیمش مقابل چلسی، دو بار موفق به گلزنی شد، هنوز برای تمدید قراردادش با رئال به توافق نرسیده اما پرس مطمئن است که این اتفاق به زودی رخ خواهد داد.

 

او به خبرنگاران گفت:" همه ما مطمئنیم که رونالدو در رئال از فوتبال خداحافظی می کند. در پایان تابستان، ما تلاش می کنیم تا این مسئله را حل کنیم.

 

فصل جدید هفته آینده آغاز می شود و فکر می کنم که پایان این ماه یا آغاز ماه بعد همه چیز حل شده است.

 

ما عجله ای نداریم زیرا او اشتیاق زیادی برای ادامه همکاری دارد و ما با رضایت این مسئله را حل خواهیم کرد. حداقل، این چیزی است که من آرزوی او را دارم. معتقدم او هم چنین خواسته ای دارد."

 

http://upload7.ir/images/00793350886822724177.jpg

 

 

 

    جمعه هجدهم مرداد 1392 آرشیو نظرات    
 

رونالدو به عنوان بهترین بازیکن فینال و همچنین بهترین بازیکن تورنمنت انتخاب شد
 دسته بندی : آخرین اخبار از رونالدو       نویسنده : علی

رونالدو به عنوان بهترین بازیکن فینال و همچنین بهترین بازیکن تورنمنت انتخاب شد

 

در دیدار دیشب رئال مادرید و چلسی که به پیروزی رئال انجامید، رونالدو دو بار گل زنی کرد و توانست عنوان بهترین بازیکن زمین و بهترین بازیکن جام را به خود اختصاص دهد.

 

این جایزه را  پائولو مالدینی، اسطوره میلان به او تقدیم کرد.

 

رونالدو در این تورنمت آمادگی بالای خود را نشان داد و علاوه بر دو گلی که به چلسی زد، در دیدار در مقابل اورتون نیز موفق به گلزنی شد.

 

Cristiano Ronaldo holding the MVP trophy and the Guinness International Champions Cup on his hands, in 2013

 

 

    جمعه هجدهم مرداد 1392 آرشیو نظرات    
 

پیغام هواداران آمریکایی رئال مادرید به مورینیو و رونالدو
 دسته بندی : آخرین اخبار از رونالدو       نویسنده : علی

پیغام هواداران آمریکایی رئال مادرید به مورینیو و رونالدو

 

در جریان دیدار دو تیم رئال مادرید و چلسی که با پیروزی 3 - 1 رئال مادرید به پایان رسید، هوادارن مادریدی حاضر در ورزشگاه با پلاکاردهایی که در دست داشتند پیام هایی به مربی ستاره تیمشان فرستادند.

"شماره 1 تیم: کریستیانو؛ دوستت داریم."

 

 

http://upload7.ir/images/32573588369040754203.jpg

 

 

    جمعه هجدهم مرداد 1392 آرشیو نظرات    
 

کریس رونالدو: دوست دارم در داخل زمین حرفم را بزنم؛راضی و خوشحالم که با گلهایم به تیم کمک کردم
 دسته بندی : آخرین اخبار از رونالدو       نویسنده : علی

کریس رونالدو: دوست دارم در داخل زمین حرفم را بزنم؛راضی و خوشحالم که با گلهایم به تیم کمک کردم

 

رئال مادرید ساعاتی پیش در فینال گینس کاپ موفق شد تا با نتیجه 1-3 از سد چلسی عبور کند و دو گل از سه گل رئال توسط کریستیانو رونالدو به ثمر رسید؛ ستاره ای که اخیرا مورینیو به او طعنه زده بود.

اما حالا رونالدو با این دو گل پاسخ محکمی به سرمربی اسبق تیمش داد. درپایان دیدار فینال گینس کاپ کریستیانو رونالدو به عنوان بهترین بازیکن میدان شناخته شد و درهمین راستا گفتگوی کوتاهی را با خبرنگاران انجام داد:

 

بردتان مقابل چلسی قاطعانه بود. نه؟

 

تیم ما هربار بهتر می شود. این بازی مهمترین بازی ما در پیش فصل بود و به علاوه مقابل قدرتمندترین حریف ممکن قرار گرفتیم. تیم ما خیلی خوب بود ونتیجه بازی هم نتیجه عادلانه ای بود. چون ما بهتر از حریف کار کردیم. من حالم خوب است. راضی و خوشحالم و با گلهایم به تیم کمک کردم. این کاری است که می بایست انجام می دادم.

 

گل اولت دراین بازی را باخشم و عصبانیت جشن گرفتی. نگاهت به نیمکت چلسی بود؟

 

من به نیمکت تیم خودم و به هم تیمی های خودم نگاه می کردم

 

نظرت درمورد تغییر پستت در زمین مسابقه چیست؟

 

من عملا در همان پستی بازی می کنم که قبلا نیز بازی می کردم و از این بابت احساس راحتی و رضایت می کنم

 

نظرت درمورد صحبت های اخیر مورینیو در مورد «رونالدوی واقعی» چیست؟

 

من دوست دارم که در داخل زمین حرفم را بزنم. حرفهای خارج از زمین نه روی من تاثیر می گذارد و نه به من آسیبی می رساند.

 

Cristiano Ronaldo reaction answering José Mourinho, after scoring for Real Madrid against Chelsea, in 2013

 

 

 


برچسب‌ها: رونالدوکریسمادریداتلتیک
    شنبه نهم شهریور 1392 نظر بدهید    
 

 

کریستیانو رونالدو به مراسم اهدای جایزه بهترین بازیکن سال اروپا نمی رود
 دسته بندی : آخرین اخبار از رونالدو       نویسنده : علی

کریستیانو رونالدو به مراسم اهدای جایزه بهترین بازیکن سال اروپا نمی رود

 

کریستیانو رونالدو به مراسم انتخاب بهترین بازیکن سال اروپا، که فردا در موناکو برگزار خواهد شد، نخواهد رفت.

او در کنار فرانک ریبری و لیونل مسی، 3 نامزد نهایی را تشکیل داده اند. در اصل قرار بود این بازیکن رئال مادرید در مراسم حضور داشته باشد، اما این مراسم با دیدار خیریه Teresa Herrera (یک دیدار دوستانه که هر تابستان برای جمع آوری پول برای فقرای لاکرونیا برگزار می شود) همزمان شده است و خود بازیکن و مربی، کارلو آنچلوتی، ترجیح دادند که او به لاکرونیا سفر کند.

 

یوفا هنوز تلاش می کند تا رئال مادرید و رونالدو را برای حضور در این مراسم که فردا شب خواهد بود، متقاعد کند، با این حال، باشگاه اسپانیایی به مسئولان یوفا اعلام کرده است که آنچلوتی تمایل دارد تا کریستیانو را در لاکرونیا داشته باشد، تا برای دیدار روز یکشنبه در لالیگا آماده شود.

 

رونالدو سال گذشته به این مراسم رفت اما از اینکه 60 گل او و قهرمانی در لالیگا به حساب نیامد و اینیستا جایزه بهترین بازیکن را از آن خود کرد، ناراحت شد.

 

مسی به همراه تعدادی از سران ارشد باشگاه بارسلونا، در مونت کارلو خواهد بود، از جمله، رئیس باشگاه، ساندرو راسل و مدیر ورزشی تیم، زوبیزارتا. همچنین پدر و مادر او نیز آنجا خواهند بود.

 

Cristiano Ronaldo sending kisses to everyone in the Santiago Bernabéu, in Real Madrid 2013

 

 

    پنجشنبه هفتم شهریور 1392 5 نظر    
 

 

كاسميرو: رونالدو الگو همه است؛او وقت شناس است و تعصب بي نظيري دارد و هميشه مي خواهد به همه كمك كند
 دسته بندی : آخرین اخبار از رونالدو       نویسنده : علی

كاسميرو: رونالدو الگو همه است؛او وقت شناس است و تعصب بي نظيري دارد و هميشه مي خواهد به همه كمك كند

 

كاسميرو خاطره مهار نيمار را در ذهنش دارد . وي زماني كه در سائو پائولو توپ مي زده است ،‌با نيمار كه در سانتوس بوده مواجه شده است . وي گفت :" از وقتي ده ساله بودم با نيمار رو در رو مي شدم . بازيكني تحسين بر انگيز است و در اروپا مي درخشد . هر چند كه هنوز زود است كه بخواهيم به تقابل من و او در الكلاسيكو بازي كنيم . "

كاسميرو پديده تابستان رئال بوده است . وي در مورد آنجلوتي گفت :" در پستي كه من بازي مي كنم ،‌آنجلوتي يك متخصص است و هميشه به من مشورت مي دهد . كار كردن با او آسان است . شخصيت فوق العاده اي دارد . " و در مورد آرزويش براي حضور در ليست تيم ملي برزيل گفت :"‌فعلا از هر چيزي مهمتر است كه به باشگاهم كمك كنم . "

 

كاسميرو در مورد كريستيانو گفت :"او يك الگو براي هر كسي است . از اولين نفراتي است كه به تمرين مي آيد . وقت شناس است و تعصب بي نظيري دارد . به برزيلي ها نزديك است و هميشه مي خواهد كمك كند . "

 

http://www.ronaldo7.net/news/2013/08/699-cristiano-ronaldo-and-casemiro-best-friends-in-real-madrid-2013.jpg

 

 

    چهارشنبه ششم شهریور 1392 2 نظر    
 

 

احتمالا رونالدو در بازی برابر لاکرونیا، رئال را همراهی نمی‌‌کند
 دسته بندی : آخرین اخبار از رونالدو       نویسنده : علی

احتمالا رونالدو در بازی برابر لاکرونیا، رئال را همراهی نمی‌‌کند

 

بازیکن پرتغالی در روز پنج شنبه در زوریخ و در مراسمی که توسط یوفا انجام می‌‌شود حضور پیدا خواهد کرد تا در کنار لیونل مسی و فرانک ریبری برای عنوان بهترین بازیکن سال یوفا تلاش کنند. پیش از این مراسم، رئال مادرید به مصاف دپوریوو لاکرونیا می‌‌رود که طبق شنیده ها، این بازیکن ۲۸ ساله قادر نخواهد بود که باشگاه خود را همراهی کند.

 

http://www.ronaldo7.net/gallery/game/06_11_2011/ronaldo30.jpg

 

 

    چهارشنبه ششم شهریور 1392 2 نظر    
 

 

10 فوتبالیست پرطرفدار در شبکه اجتماعی توئیتر؛ رونالدو در صدر!
 دسته بندی : آخرین اخبار از رونالدو       نویسنده : 
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ : شنبه 9 شهريور 1392
نویسنده : Mehrshad
King of Darkness part 1

قسمت دوم این داستان سریالی در ۲ هفته پیش در روز جمعه در هر دو سایت گیمفا و گیم ایمگ منتشر شد. بنا به قولی که داده بودیم امروز می توانید قسمت سوم را نیز دریافت کنید.

trans دانلود سومین قسمت داستان سریالی صوتی “شاهان تاریکی” | کاری مشترک از گیمفا و گیم ایمگ

 

Castlevania_Lords_Of_Shadow_2_2012

دیو کاکس، تهیه کننده ی بازی Castlevania: Lords of Shadow 2 به تازگی اطلاعات بسیار جالبی را از این بازی فاش کرده است و این طور که پیداست برخلاف قسمت قبلی، در قبسمت دوم محیط های شهری و با حال و هوای امروزی حرف اول را در بازی خواهد زد. چرا که بر طبق اعلام او، ۶۰ درصد گیم پلی بازی در محیط های امروزی و شهری خواهد بود و ۴۰ درصد باقی هم مربوط به دوران قدیم و قلعه ی دراکولا می باشد. در ادامه می توانید اطلاعات جالب دیگری از داستان و گیم پلی بازی را ببینید.

 

 

playstationcamera

مایکروسافت بارها در تبلیغات خود اعلام کرده است که Kinect 2 ویژگی هایی مانند تشخیص صدا، ردیابی حرکات بدن  و بیشتر را دارا می باشد. اما در این بین سونی در مورد این که دوربین ps4 چه قابلیت هایی را دارا است آرام بوده است. اما طرفداران این دوربین نباید نگران باشند، چرا که سونی به تازگی رسما تایید کرده است که PlayStation Camera قابلیت پشتیبانی از فرمان های صوتی، تشخیص حرکات صورت و بیشتر را دارا خواهد بود و البته نمی خواهد که همه را مجبور کند که این دوربین را بخرند.

 

 

Rogue-Legacy-Review

نیمی از فصل تابستان گذشت و در این روزها که نوعی فصل بازی های مستقل و دانلودی به شمار می رود ، بازی های خوبی عرضه شدند که یکی از آنها بازی خوش ساخت Rogue Legacy است که توجه خیلی ها را به خود جلب کرد .Rogue Legacy مراحل ساخت خود را زیر نظر استودیوی مستقل Cellar Door Games که توسط برادران Lee ( که کارگردان و طراح هنری بازی نیز هستند) تاسیس شده ، طی ۱۸ ماه سپری کرده و در تاریخ ۲۷ ژوئن به صورت دیجیتالی و کاملا مستقل منتشر شد و با باز خورد های نسبتا خوبی نیز مواجه شد .

 

 

 

PS4_091-670x376

چند روز گذشته مدیر تمامی استودیوهای سونی،آقای Shuhei Yoshida باعث سر در گمی هایی در رابطه با نصب دیسک های بازی بر روی هارد Ps4 شدند.ایشان در صحبت های خود اعلام کرده بودند که کاربران نمی توانند  دیسک بازی ها را بر روی هارد Ps4 نصب کننند.اما منظور ایشان در این رابطه این بوده است که شما تنها می توانید بازی هایی را که به صورت دیجیتالی خریده اید بدون دیسک بازی کنید،اما با توجه به لهجه ای که ایشان در زبان انگلیسی دارند،منابع خبری صحبت های ایشان را به درستی متوجه نشدند.در ادامه ی مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعاتی جالب را نیز در رابطه به کنترل Ps4 یعنی DualShock 4 با شما به اشتراک بگذاریم.

 

 

pcz2-083113-280x80

یکی از عناوین شرکت EA Games که به صورت رایگان نیز در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است عنوان Plants vs Zombies 2 می باشد که در طول چند هفته ی گذشته به صورت رایگان منتشر شد.اما امروز آمار جالبی در رابطه با این بازی منتشر شده است و سازندگان این بازی اعلام کرده اند که از زمان انتشار این بازی،تا کنون ۲۵ میلیون بار دانلود شده است.در ادامه ی مطلب با ما همراه باشید تا اینفوگرافیکی را نیز از این عنوان مشاهده نمایید.

 

 

bayonetta-2-083013-280x80

مطمئنا در صنعت گیم همه نام Hideki Kamiya را شنیده اند و میدانند که او چه شاهکارهایی را خلق کرده و ساخته است.او خالق عنوام محبوب Devil May Cry می باشد و این عنوان با وجود او این همه طرفدار پیدا کرده است.اما پروژه ی جدید او یعنی Bayonetta2 تنها برای پلتفرم Wiiu منتشر خواهد شد و مطمئنا بیشتر گیمرها می خواهند که این عنوان نیز ادامه پیدا کند.اما آقای کامیا اعلام کرده اند برخلاف اینکه علاقه مندان خواهان ساختار عنوان های بیشتر از این بازی هستند دیگر نسخه ی جدیدی را برای این عنوان نخواهند ساخت و دیگر Bayonetta3 وجود نخواهد داشت.در ادامه ی مطلب می توانید قسمت هایی از مصاحبه ی ایشان را با وبسایت ۴Gamers مشاهده نمایید.

 

 

ee37629a57a5228a0a2a8a7969668281_content_large

یکی از نکاتی که باعث تعجب طرفداران شده، این است که بزرگ ترین استدیو های Sony Computer Entertainment یعنی ناتی داگ و سانتا مونیکا هنوز از هیچ عنوانی برای کنسول ps4 رونمایی نکرده اند. اما سرانجام سونی در این مورد توضیحاتی را ارایه کرده است.

 

 

Killzone-Shadow-Fall-box-art

به تازگی شرکت Sony در تازه ترین فعالیت های خود،چند تصویر هنری جدید و بسیار زیبا از عنوان پرمخاطب درحال توسعه ی خود از سری بازی های انحصاری Killzone با نام Shadow Fall منتشر کرده است که شما در ادامه میتوانید شاهد این تصاویر هنری باشید:

 

20130322_bioshock_infinite

از آنجا که چندی پیش استودیو صاحب نام Irrational Games به طور رسمی عرضه ی عنوان BioShock Infinite را بر روی سیستم عامل Mac تایید کرد،حال به تازگی اعضای این استودیو با صراحت اعلام نمودند که هم اکنون پورت نسخه ی این سیستم عامل در دسترس علاقه مندان می باشد.

 

Beyond-Jodie-somalia

از جمله عناوینی که میتوان برای انتظار آن بر روی کنسول نسل هفتمی PlayStation 3 لحظه شماری کرد،جدیدترین عنوان در حال توسعه و موردانتظار آقای “دیوید کیج” تحت عنوان Beyond:Two Souls بوده که حال به تازگی کمپانی SCE اقدام به انتشار یک تریلر از این عنوان کرده است که درواقع با انتشار این ویدئو نیز،چند تصویر جدید منتشر شده که شما در ادامه میتوانید مشاهده بفرمایید:

 

ps-vita-082113 (1)

همانطور که اطلاع دارید،سونی در کنفرانس خود در نمایشگاه GamesCom 2013،رسما خبری جدید از کاهش قیمت کنسول دستی PS Vita اعلام نمود،اما حال به تازگی یکی از کارکنان خرده فروش GameStop سوالی در خصوص این راستا جویا شد که با جوابی منفی از سوی آقای “شوهی یوشیدا” مواجه گردید.

 

Assassin's Creed

به تازگی Sony اعلام کرد که سری بازی های Assassin’s Creed را در PSN با قیمت های بسیار خوبی به فروش می رسد. این فروش مخصوص نسخه های PS3, PSP و PS Vita بازی می باشد. در ادامه جزئیات قیمت ها را مشاهده خواهید کرد.

 

 

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
آخرین مطالب

/
من مهرشاد هستم و 12 سال دارم